WEKO3
アイテム
UMLモデリング教育におけるモデル駆動開発ツールの利用方法の検討
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/87243
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/87243fd342fa6-1770-4457-b6f7-06f5c8f8c6bb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-12-01 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | UMLモデリング教育におけるモデル駆動開発ツールの利用方法の検討 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | An Empirical Study of the Usage of Model-Driven Development Tool for a UML Modeling Education | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
九州大学大学院システム情報科学府 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
九州大学システムLSI研究センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
九州大学大学院システム情報科学研究院 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Science and Electrical Engineering, Kyushu University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
System LSI Research Center, Kyushu University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Information Science and Electrical Engineering, Kyushu University | ||||||||
著者名 |
赤山聖子
× 赤山聖子
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | モデル駆動開発 (MDD) ツールを用いることで, UML モデルからコードの自動生成が可能になり,モデルの作成から動作検証までの時間を短縮することができる. UML モデリングの教育に MDD ツールを用いることは,学習者がモデリング作業に集中できるというメリットがあり,モデリングスキルの向上に役立つと考えられる.本研究では, MDD ツールを用いないグループと用いるグループに分けて UML モデリングを教育する講座を実施した.受講生の成果物を比較することで, MDD ツールを用いる場合と用いない場合それぞれの利点を明らかにし,その結果を基に UML モデリング教育における効果的な MDD ツールの活用方法を検討する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Model-driven development (MDD) can verify the accuracy of models and generate the source code, which allows a programmer to reduce the development time required to check the software so he or she can focus on the modeling process. Thus, modeling should be taught with MDD because it allows students to acquire modeling skills in a short period of time. We conducted a course to educate UML modeling for the two groups. The first group members use a MDD tool, and the second group members don't use it . We clarify the advantages of each case with and without the use of the MDD tool. From these results, we propose how to the effective use of MDD tools in UML modeling education. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2012-CE-117, 号 8, p. 1-8, 発行日 2012-12-01 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |