WEKO3
アイテム
韓国語学習におけるモバイル端末用の電子教科書の実践活用とその評価分析
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/87239
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/872399fc28e68-4665-4a5a-8c75-0aaebe750d75
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-12-01 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 韓国語学習におけるモバイル端末用の電子教科書の実践活用とその評価分析 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Practical utilization and evaluation analysis of the electronic textbook for mobile devices in learning Korean | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東北学院大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東北学院大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東北学院大学教養学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tohoku Gakuin University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tohoku Gakuin University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tohoku Gakuin University | ||||||||
著者名 |
鈴木, 康洋
× 鈴木, 康洋
|
|||||||
著者名(英) |
Yasuhiro, Suzuki
× Yasuhiro, Suzuki
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究では筆者達が開発したモバイル端末用の韓国語電子教科書の実践活用と評価分析を行い,電子教科書が学習教材として有益であることを示す.実践活用では,受講者全員に異なるモバイル端末用の電子教科書を貸し出し,授業はもちろん授業外学修でも利用できる学習環境を提供した.評価分析では利用端末ごとのアンケート調査の評価結果用いて,統計学的分析を行った.その結果,学習者は本電子教科書の活用により学習意欲を始め,自律学習,持続的な利用などの学習の総合評価も高く評価し,本電子教科書は新たな韓国語の学習教材として十分に活用できる可能性が示唆された. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this research we show that electronic textbook is beneficial learning material from utilization analysis and evaluation practice of Korean electronic textbooks for mobile devices developed by author. In utilizing analysis, we provided an environment available in lectures and self-study, by lend electronic textbook for different mobile devices to all learners. In evaluation analysis, we conducted questionnaire survey twice to each user device, and performed evaluation and statistical analysis. As a result, learners appreciated the comprehensive evaluation of learning, such as learning motivation, autonomous learning, and sustainable utilization through the use of this electronic textbook, this electronic textbook suggested possibility that can take sufficiently advantage as new Korean learning materials. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2012-CE-117, 号 4, p. 1-7, 発行日 2012-12-01 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |