WEKO3
アイテム
隊列走行アプリケーションにおけるTDMA通信方式の検討
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/81190
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/81190a84c12c6-7231-4de0-b28e-897ff0c1b353
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-03-09 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 隊列走行アプリケーションにおけるTDMA通信方式の検討 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Study of TDMA-based Vehicular Communication System for Vehicle Platooning | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
慶應義塾大学大学院理工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
慶應義塾大学大学院理工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
慶應義塾大学大学院理工学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Science and Technology, Keio University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Science and Technology, Keio University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Science and Technology, Keio University | ||||||||
著者名 |
鈴木, 理基
× 鈴木, 理基
|
|||||||
著者名(英) |
Masaki, Suzuki
× Masaki, Suzuki
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 隊列走行は協調走行アプリケーションの一つで,特に省エネルギー効果が期待されている.隊列走行に必要な運動を制御する通信方式には,現在連送という手法が採用されている.しかし,隊列の密度が高くなると輻輳や隠れ端末問題に類似した現象が発生する.本稿では,その問題を解決するため,TDMA 通信方式をベースに連送数を制御し,隊列の特定の車両が代表してタイムスロットを予約する通信方式を提案する.そして,提案手法をコンピュータシミュレーションに評価し,MAC 層のパケット到着率の観点から有効性を示す. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Platooning is one of the cooperative driving and is highly expected as a solution for energy saving problems. Platooning requires communication systems to control vehicles movement, so that one of the method is that vehicles send same packets repetitively. However, in case that the platoon density is high, two problems occur. One is the congestion and the other is similar to the hidden terminal problem. In this paper, we propose the TDMA based vehicular communication method. Through the proposed method, vehicles can control the number of times to send repetitively and the designated vehicle representatively reserves time slots. Computer simulations evaluates the proposed method. The proposed method improves the packet arrival ratio and the number of platoon which can maintain its own platoon. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11515904 | |||||||
書誌情報 |
研究報告高度交通システム(ITS) 巻 2012-ITS-48, 号 6, p. 1-6, 発行日 2012-03-09 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |