WEKO3
-
RootNode
アイテム
リアルタイム視線検出機能を持つマルチストーリー型デジタル絵本の提案
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/81179
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/81179216744ce-e1fe-49db-8f48-dd78690d8846
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-03-08 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | リアルタイム視線検出機能を持つマルチストーリー型デジタル絵本の提案 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Multi-story e-Picture Book with the Degree-of-interest Extraction Function | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学理工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学プロジェクト科目 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
常磐会短期大学幼児教育科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Enginerring, Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Enginerring, Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Project Subjects, Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Early Childhood Education, Tokiwakai College | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Enginerring, Doshisha University | ||||||||
著者名 |
柴田, 邦道
森山, 政訓
湯川, 和秀
上野, 康治
高橋, 一夫
金田, 重郎
× 柴田, 邦道 森山, 政訓 湯川, 和秀 上野, 康治 高橋, 一夫 金田, 重郎
|
|||||||
著者名(英) |
Kunimichi, Shibata
Masakuni, Moriyama
Kazuhide, Yukawa
Koji, Ueno
Kazuo, Takahashi
Shigeo, Kaneda
× Kunimichi, Shibata Masakuni, Moriyama Kazuhide, Yukawa Koji, Ueno Kazuo, Takahashi Shigeo, Kaneda
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | メインストーリーとサブストーリーから構成されるデジタル絵本 「絵本ドリル」 を提案する.メインストーリーは絵本であり,サブストーリーは 「ドリル」 である.メインストーリーとドリルは,「キャラ」 が仲介し,ドリルの内容は,メインストーリーの理解を深めるように構成される.また,Web カメラによって,絵本ドリルを読んでいる子どもの視線をリアルタイムに 「話し手」 にフィードバックする.プロトタイプシステムによる評価実験の結果,読み手は,子どもがどこに興味を持っているかをリアルタイムに理解でき,ドリルへのジャンプの契機となることを確認した.一方,絵本の内容に入っていけない子どもがキャラに着目する傾向が観察され,キャラ化・イラスト化した現状の絵本を用いた 「読み聞かせ」 の在り方に示唆を与えている. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This paper proposes a new digital book “Picture Book Drill” which consists of a “digital picture book“ as a main story, and “digital drills”as sub-stories. The main story and the sub-stories are connected by means of “Characters” which appears on the main-story. Also, the proposed Picture Book Drill has a web camera and the reader's line of sight is detected and fed back to the speaker in real time by using the video signal processing. The evaluation of the proposed system shows that the real-time feed-back is effective for the speaker. Also, the chracters in the main story are potently payed attention by the children who cannot understand the story. This observed results give some suggestions to the contemporary picture books, illustrated by using well-known “characters” and the commonly-used behavior of the characters. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11253943 | |||||||
書誌情報 |
研究報告情報システムと社会環境(IS) 巻 2012-IS-119, 号 11, p. 1-8, 発行日 2012-03-08 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |