WEKO3
アイテム
ビジネスゲームによる情報システム企業の経営感覚の醸成
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/72836
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/7283672125489-1d13-4241-aa2e-95d1c2bacf76
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2011 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-02-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ビジネスゲームによる情報システム企業の経営感覚の醸成 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Training through a Business Game for Engineers and Students to Foster Management Skills | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:多様な価値を創出する情報システム | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社日立東日本ソリューションズ | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東北大学大学院情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東北大学大学院情報科学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Hitachi East Japan Solutions, Ltd. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Sciences, Tohoku University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Sciences, Tohoku University | ||||||||
著者名 |
樋地, 正浩
× 樋地, 正浩
|
|||||||
著者名(英) |
Masahiro, Hiji
× Masahiro, Hiji
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 社会環境の大きな変化により,情報システム企業においても新技術や新事業の創出に十分な基礎学力を持ち新しい分野の開拓を担える人材が求められてきている.この要求に応えるため,PBLなどの取り組みが行われ成果をあげているが,PBLは資金繰りや人材戦略といった経営的視点に乏しく,新技術や新事業の創出に必要な経営感覚を習得するには不十分である.そこで,情報システム企業の特徴をふまえ,その経営感覚を学ぶためのビジネスゲームを開発し,それを用いた教育を行っている.開発したビジネスゲームは,資金繰りを考慮した案件の受注や外部人材を利用した情報システム構築をゲーム形式で進めていくものである.これにより,情報システム企業の経営的視点からプロジェクト管理の必要性を学ぶことができる.開発したビジネスゲームを用いた演習により,経営的視点やプロジェクト管理における費用管理の必要性についての知識を深められることが確認できた. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Under the changing environment, IT companies are required to have competent people who understand both innovative technology and business management. In order to raise their competency of responding the changing requirement, some companies have been using PBL so far to train their employees. Although PBL has turned to be effective to some extent, it is insufficient to transfer management skills such as cash flow management and business strategy. To solve this problem, we developed a business game incorporating characteristics of actual IT companies. In this game learners experience business operations and decision-making including order placement, cash flow management, and IT system development using external resources. We found that learners effectively acquired the viewpoint of managers at IT companies through this business game. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 52, 号 2, p. 714-722, 発行日 2011-02-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |