WEKO3
アイテム
オセロ求解に向けた単純な縦型探索をベースにする探索方法の研究
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/71311
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/71311ddac41b5-7298-4d15-b372-418aa6c72a97
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-11-12 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | オセロ求解に向けた単純な縦型探索をベースにする探索方法の研究 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A research of search methods based on simple depth-first search towards solving the game of othello | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
島根大学大学院総合理工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
松江工業高等専門学校情報工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
島根大学大学院総合理工学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Science and Engineering, University of Shimane | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Engineering, College of Technology of Matsue | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Science and Engineering, University of Shimane | ||||||||
著者名 |
森田, 悠樹
橋本, 剛
小林, 康幸
× 森田, 悠樹 橋本, 剛 小林, 康幸
|
|||||||
著者名(英) |
Yuki, Morita
Tsuyoshi, Hashimoto
Yasuyuki, Kobayashi
× Yuki, Morita Tsuyoshi, Hashimoto Yasuyuki, Kobayashi
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | コンピュータゲームプレイヤの研究ではゲームの解明も盛んに行われており,近年ではチェッカーが解かれて大きな話題となった.次のターゲットはオセロが有力である.証明数系の探索がオセロにも有効で特にWPNSが良い結果を出すことが報告されている.本稿では単純な2種類のαβ探索とWPNSの比較実験を行った.パブリックドローと呼ばれる定石から作った残り19から25石の難解な局面を使っている.その結果,ソートを行わないαβ探索の性能はかなり落ちるものの子ノードの数でソートしたαβ探索はWPNSと同等の性能を出すことが示された.またWPNSの探索における弱証明数計算の占める割合のデータを示した.それによりオセロ完全探索に向けた今後のより難解な局面の探索でWPNSなど証明数系探索が主役になりにくいことが予想された.また新たに分枝数を閾値とするαβ法を提案し実験を行った. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Solving games are one of the hottest topics in the field of computer game player research. Solved the game of Checkers attracted tremendous interest recently. It is generally understood that next target is Othello. Search techniques like the proof-number search are effective and the WPNS gets especially good results are reported. This paper performed comparative experiments between two kinds of simple alphabeta search and the WPNS. Abstruse positions from 19 to 25 stones to put generated from a opening book called the Public Draw are used. The results show that no sort alphabeta search are much inferior to others however alphabeta search sorted by numbers of child nodes performed equivalent quality to that of WPNS. Proportion of weak-proof-number calculation to total search time are also shown by experimental data. By the results, search techniques like proof-number search as WPNS are unexpected to play a leading role to solve more abstruse positions towards perfect search of Othello. We also proposed a new alphabeta search using branching number as threshold and performed experiments. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12496601 | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2010論文集 巻 2010, 号 12, p. 36-41, 発行日 2010-11-12 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |