WEKO3
アイテム
プロジェクターカメラシステムによる移動非剛体に対する動的テクスチャリングに向けた基礎検討
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/69573
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/69573172dfd68-6ec0-4b0c-874e-067af7ea4805
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-05-20 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | プロジェクターカメラシステムによる移動非剛体に対する動的テクスチャリングに向けた基礎検討 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Towards augmenting a moving and deforming surface by direct projection | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 卒論ダイジェスト2 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
慶應義塾大学大学院理工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
慶應義塾大学大学院理工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
慶應義塾大学大学院理工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
慶應義塾大学大学院理工学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Keio University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Keio University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Keio University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Keio University | ||||||||
著者名 |
中村, 隆之
× 中村, 隆之
|
|||||||
著者名(英) |
Takayuki, Nakamura
× Takayuki, Nakamura
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Augmented Reality の分野で,現実物体表面に対し,仮想的な情報の表示をプロジェクタで行う研究が注目されている.PC のディスプレイや Head Mounted Display とは異なり,実在する物体の見え方を変える事が出来るという利点がある.本研究では,テクスチャを持つ非剛体に対して,任意の位置にプロジェクタで別のテクスチャを投影する事で,動的に非剛体上のテクスチャを変化させる動的テクスチャリングを目的とする.対象である非剛体自身が移動,変形をするため,非剛体のトラッキングを行う必要があるが,それに加えて,プロジェクタの投影によって非剛体の見えは変化するため,問題はより困難になる.これら二つの問題を同時に解決するために,剛体のトラッキング手法として知られており,また近年では非剛体のトラッキングにも利用されている Lukas-Kanade 法を拡張した Modified Deformable Lukas-Kanade 法を提案する.本稿では,実環境への適用の予備実験として,シミュレーションで合成した画像に対して提案手法を適用し,その効果を示す. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In the context of augmented reality, we aim to project patterns on a moving textured surface. Such a system can be used to augment a pattern printed on a real object. For example, it could animate a character on a T-Shirt. Since the surface is moving, it has to be tracked. However, the projection hinder tracking, since it changes the surface appearance. We propose to address this problem by modifying the Lucas-Kanade algorithm, a well known tracking method recently extended to handle deformable surfaces. Our simulated scenario consist of a projector and a camera. Our algorithm iteratively minimizes the difference between the captured image and the target image which combines the original texture and the projection. Preliminary synthetic results demonstrate the efficiency of our approach applied to complex surfaces. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11131797 | |||||||
書誌情報 |
研究報告コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM) 巻 2010-CVIM-172, 号 27, p. 1-8, 発行日 2010-05-20 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |