WEKO3
アイテム
意味処理を用いた算数文章題演算処理手法の提案
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/67878
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/67878aced0588-6185-4e6f-bcdf-c21ea5052367
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-02-22 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 意味処理を用いた算数文章題演算処理手法の提案 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Operation Processing of Arithmetical Problem Using Semantic Processing | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Intelligent Information Engineering and Sciences, Graduate School of Engineering, Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Intelligent Information Engineering and Sciences, Graduate School of Engineering, Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Intelligent Information Engineering and Sciences, Graduate School of Engineering, Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Intelligent Information Engineering and Sciences, Graduate School of Engineering, Doshisha University | ||||||||
著者名 |
阿部, 一貴
× 阿部, 一貴
|
|||||||
著者名(英) |
Kazutaka, Abe
× Kazutaka, Abe
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | コンピュータとの円滑な会話の実現には,人間が学習する教養知識を理解する必要がある.例えば,数量が入った会話では算数に関する教養知識が必要不可欠になる.そこで本稿では,算数文章題を取り上げ,様々な算数に関する教養知識や辞書を用いた言葉の意味処理,数量の論理関係の整理,文脈の判断を行うことで文章の意味を理解する.自然言語文章から算数文章題か否かを判断し,算数文章題を演算する手法を提案する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | As for the achievement of a smooth conversation with the computer, it is necessary to understand the education knowledge that man studies. For instance, the education knowledge concerning arithmetic is necessary and indispensable for the conversation that uses the amount. In this paper the arithmetical problem expressed by Japanese sentences is treated proposes the method that the meaning of sentences is understood and operates the problem using the semantic processing of the words that uses the education knowledge concerning various arithmetic and the dictionary, using the arrangement related to the logic of the amount, and using the judgment of the context. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11135936 | |||||||
書誌情報 |
研究報告知能と複雑系(ICS) 巻 2010-ICS-158, 号 1, p. 1-8, 発行日 2010-02-22 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |