WEKO3
アイテム
情報教育における理論と技術に関する研究の調査
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/66494
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/66494842f0f67-4f18-49e9-b696-afb553acd672
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-10-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 情報教育における理論と技術に関する研究の調査 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Investigation of Research in Theory and Technology on Information Education | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:情報教育~理論・評価・展望~ | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院総合文化研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学情報基盤センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院総合文化研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Arts and Sciences, The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Technology Center, The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Arts and Sciences, The University of Tokyo | ||||||||
著者名 |
山本, 三雄
× 山本, 三雄
|
|||||||
著者名(英) |
Mitsuo, Yamamoto
× Mitsuo, Yamamoto
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本論文では,最近5年間の主に情報処理学会論文誌と日本教育工学会論文誌の論文から,主要な観点として,「グループ学習・協調学習」「効率化」「可視化」「フィードバック」「授業設計」「効果の評価」を抜き出し,それらの観点ごとに論文を位置付けた.それにより,最近の国内の情報教育に関する研究の傾向が把握しやすくなった.また,研究の重なっている領域と少ない領域が明確になり,情報教育の研究環境に内在する問題が明らかになった. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | We investigated the research situation on information education during the last five years' transactions of Information Processing Society of Japan (IPSJ), and Japan Society for Educational Technology (JSET) journals (Japanese version). We extracted six major points of view: group study/collaborative learning, efficiency, visualization, feedback, course design, and evaluation, and studied how these points are covered by the papers. From this study, we can see the current research trends on information education in Japan, and the strength and weakness of the researches in this field. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 50, 号 10, p. 2449-2461, 発行日 2009-10-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |