WEKO3
アイテム
実ゲームと虚ゲーム
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/58513
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/58513de519d7c-f922-4d76-b167-79d6c40558d1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2006 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2006-06-30 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 実ゲームと虚ゲーム | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Forward Game and Backward Game | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学院情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学院情報科学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Japan Advanced Institute of Science and Technology, Japan | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Japan Advanced Institute of Science and Technology, Japan | ||||||||
著者名 |
北, 隼人
× 北, 隼人
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著者名(英) |
Hayato, Kita
× Hayato, Kita
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本稿は,二人ゲームを題材として実ゲームと虚ゲームの概念を提案し,これらのゲームの性質について考察する。ゲームの初期局面から終端局面へと通常方向の探索によって行うゲームを実ゲームとし,終端局面から初期局面へと逆方向の探索によって行うゲームを虚ゲームとする。実ゲームでは与えられた初期局面からお互いが最善を尽くした場合の終端局面(ゲーム理論値),虚ゲームは与えられたゲームに最適な初期局面を探究する。小さいサイズのリバーシを題材として実ゲームと虚ゲームのふるまいを解析しその結果を比較することで,実ゲームと虚ゲームの諸性質を考察する。両者の比較検討から探索空間や初期局面について議論する。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This paper proposes a notion of so-called forward and backward game, and its properties are examined. In the forward game search is to be performed from the initial position of a given game to terminal positions, while it is from a terminal position to an initial position in the backward game. The aim of the forward game is to determine the principal variation, which shows the game-theoretical value. In the backward game a reasonable initial position is to be determined. In this study we have chosen the domain of small size of Reversi as an experimental testbed to analyze the forward and backward games. We discuss several topics of these games such as search space and the initial position. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11362144 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告ゲーム情報学(GI) 巻 2006, 号 70(2006-GI-016), p. 69-74, 発行日 2006-06-30 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |