WEKO3
アイテム
ITSにおけるシステムの成長機能と指導戦略の関連について -初等幾何合同証明の学習世界において-
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54900
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54900926b919c-8c91-415d-997f-304473b12383
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1989 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1989-02-25 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ITSにおけるシステムの成長機能と指導戦略の関連について -初等幾何合同証明の学習世界において- | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | On the relationship between the growing function of the system and the tutoring strategies for ITS -In the fundamental geometry theorem proving- | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
金沢工業大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京学芸大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The center for CAI, Kanazawa Institute of Techonology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo Gakugei University | ||||||||
著者名 |
松田, 昇
× 松田, 昇
|
|||||||
著者名(英) |
Noboru, Matsuda
× Noboru, Matsuda
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 筆者らは既に,初等幾何証明の学習世界における知的CAIシステム/GEOMEX IIを開発している.GEOMEX IIは,領域専門知識を利用することにより,学習者の証明計画を認識する能力を有する.そして,個々の学習者の証明計画に即した教授を展開する.学習者の理解状態を表現する学習者モデルは,教授戦略を決定する際の重要な情報源である.学習者の理解状態を認識する場合に,学習の進展に対応して,システム自体の学習者に対する認識構造(チュータモデル)を変換させ,学習者の理解レベルの変容に即した教授を展開する機能が望まれる.筆者らは,類似した証明プロセスに着目して,チュータモデルを変換させる方法をGEOMEX IIに取り入れた.本稿では,証明履歴の類似性に基づくチュータモデルの変換ついて述べ,次に教授戦略との関連を述べる. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | We have constructed the Intelligent Tutoring System which is called GEOMEX-II regarding fundamental geometric proofs. GEOMEX can recognize the plan of a student's problem solving by using the expert knowledge. We regard the concept of the system-growing as the transition process for recognition of the system in consideration of the reconstruction of knowledge aquired by the student. In order to realize it, the system generates analogies between the present strategies of the problem solving and the previous strategies of the problem solving used by the student. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 1989, 号 18(1988-CE-004), p. 77-84, 発行日 1989-02-25 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |