WEKO3
アイテム
宮城大学における小・中学生を対象にした情報教育の試み(2)
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54518
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/545183aad3bbe-7cde-4166-9808-d6d17fa24d2c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1999 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1999-12-06 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 宮城大学における小・中学生を対象にした情報教育の試み(2) | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Trial to Information Education for Elementary & Junior high school students by Miyagi University Teachers & Students (2) | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
宮城大学事業構想学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
宮城大学事業構想学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Project Design, Miyagi University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Project Design, Miyagi University | ||||||||
著者名 |
斐品正照
× 斐品正照
|
|||||||
著者名(英) |
Masateru, Hishina
× Masateru, Hishina
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | この試みは合宿形式の情報教育であり,今年(1999年8月)で2回目になる.昨年は,大学教員と大学生TA (Teaching Assistant)の支援により塾生はホームページの作成技術を学んだ.しかし,その学習は塾生個人の世界に閉じてしまっていたといえる.そこで,今年の方針は,塾生同士が協同して作品を作るという一種の協同学習を目指した.TAは塾生の協同学習を支援した(一人のTAあたり4人の塾生を担当).筆者らは,塾生の協同学習を支援したTAも,学習者として参加したことになると見ている.筆者らは,この試みを検証するために,以下の(1)?(4)の記録を分析することにした.(1)塾生を対象にしたポストアンケート(2)各塾生グループが作成した作品(ホームページ)の評価(3)大学生TAによる塾生の指導記録(カルテ)(4)大学生TAを対象にしたプレ・ポストアンケート本論文では,今年の教育実践の概要と(1)?(4)の記録結果を報告する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This trial is the information education (private-school) of training-camp form, and it is the 2nd time this year (August, 1999). The private-school student learned the creation technoligy of a Home Page by the university teacher, and support of the university student TA (Teaching Assistant) last year. However, the study was closed in the a private-school student individual's world. Then, the object of this year aimed at a kind of collaborative learning that private-school students made a work jointly. TA supported collaborative learning of a private-school student (four private-school students per one TA). Writers are also regarding TA which supported collaborative learning of a private-school student as it meaning participating as a student. Writers made analyzing record of the folloeing (1)-(4), in order to verify this thial. (1) The post questionnaire for a private-school student (2) Evaluation of the work (Home Page) which each private-school student group created (3) Instruction record (chart) of the private-school student by the university student TA (4) The pre/post questionnaire for the university student TA In this paper, we report the outline of the educational practice of this year, and the record result of (1)-(4). | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 1999, 号 104(1999-CE-054), p. 9-16, 発行日 1999-12-06 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |