WEKO3
アイテム
リテラシとしてのプロジェクト管理
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54272
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54272ec497b08-dd56-4aeb-8c38-5ec0ecaf90c2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2005 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2005-02-19 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | リテラシとしてのプロジェクト管理 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Group Activities and Project Management | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学法学学術院教授・情報教育研究所所長 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京農工大学助教授 早稲田大学情報教育研究所客員研究員 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学MNC専任講師・情報教育研究所客員研究員 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学教育総合学術院助教授・情報教育研究所研究員 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Professor at School of Law & Director at Institute for DECODE Waseda University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Associate Professor at Tokyo University of Agriculture and Technology Visiting Researcher at Institute for DECODE,Waseda University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Assistant Professor at MNC & Researcher at Institute for DECODE Waseda University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Associate Professor at School of Education & Researcher at Institute for DECODE Waseda University | ||||||||
著者名 |
原田, 康也
× 原田, 康也
|
|||||||
著者名(英) |
Yasunari, HARADA
× Yasunari, HARADA
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 大学生の学習上の技能ならびに社会人のビジネス・スキルとして、情報処理能力に加えて、口頭ならびに(メールを含む)文書での自己表現力と対人折衝力が求められることに多言は要さない。一方、大学生に限らず日本人一般の自己表現力と対人折衝力が不十分なことは、日常的に経験することである。大学における教育の中では、専門科目・語学・一般教育のすべてを通じて、こうした技能の涵養が求められている。この自己表現力と対人折衝力には、グループ作業におけるプロジェクト管理の技能も含まれる。本稿では、『教育の情報化』の進展にともなって増えていると思われる学生のグループ学習におけるプロジェクト管理について検討を試みる。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Interactive skills in oral and written communication are a prerequisite for successful social and/or academic achievements. The Japanese educational system, however, has failed to address the task of cultivating such skills among students so far. Practice of oral presentations and real-time interactions, along with writing extended passages logically and coherently, should be an integral part of education throughout various levels and subjects of the school system. Specifically, such training in basic literacy should be emphasized at university liberal arts classes. Moreover, project management skills in group activities should be considered as focal point of such cultivation of oral and written communication skills. Group activities are being much more emphasized as student-centered approach are introduced in classroom and preparing students for possible pitfalls in those activities should be considered an integral part of those pedagogical approaches. In this article, we discuss why this is important and how such issues should be tackled. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2005, 号 15(2004-CE-078), p. 121-128, 発行日 2005-02-19 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |