WEKO3
アイテム
学習者に適した学習教材の推薦と配信
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54149
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54149de0fa73a-4505-4681-b456-ca420e6c1f87
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2007 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2007-02-17 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 学習者に適した学習教材の推薦と配信 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Recommendation and Delivery of the Optimum Texts for e-Learners | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京電機大学大学院情報環境学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京電機大学大学院情報環境学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京電機大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京電機大学情報環境学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京電機大学情報環境学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Environment, Tokyo Denki University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Environment, Tokyo Denki University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Engineering, Tokyo Denki University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Information Environment, Tokyo Denki University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Information Environment, Tokyo Denki University | ||||||||
著者名 |
高橋, 泰樹
× 高橋, 泰樹
|
|||||||
著者名(英) |
Yasuyuki, Takahashi
× Yasuyuki, Takahashi
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年 e-ラーニングが企業や高等教育機関等で積極的に取り入れられている.これらのe-ラーニングの普及の要因として,SCORMやWebCTなどのLMSの発展があり,コンテンツの利用や運用が簡単に行えるようになった.その一方で,LMSを利用して配信されているコンテンツは,単純な制御で表示されることが多く,学習者が必要と考える最適なコンテンツが必ずしも配信されていない.このような状況から本研究では,コンテンツを利用した学習者の中から過去に同じような学習方法をしている,学習者の閲覧履歴情報を見つけ,もっとも類似性の高い学習者の閲覧履歴情報を活用し,最適と考えられるコンテンツを提示するシステムAIRSの構築を行った.本稿では,著者らが開発したAIRSの概要ならびに本システムについての有効性の評価について述べる. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Recently, E-learning has been accepted in companies and educational institutions. The fact behind this is the development of LMS such as SCORM and WEBCT.LMS simplifies the utilizations and the operations in E-learning systems. However, the contents delivered method in LMS can only be operated in a simple way. This occurs a problem where the op possible content not being delivered to the e-Learners. From this circumstance, we have established AIRS, a system that finds students who used the same contents from historical logs and recommends optimum contents using Collaborative Filtering. In this paper, we show the summary of AIRS and the evaluation of the effectiveness. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2007, 号 12(2007-CE-088), p. 157-162, 発行日 2007-02-17 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |