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アイテム
計算射影幾何学によるカメラキャリブレーション
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/53523
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/5352369a1ab5a-3bf5-44cc-84fb-92ac3498e7aa
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 1990 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 1990-09-20 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 計算射影幾何学によるカメラキャリブレーション | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Camera Calibration by Computational Projective Geometry | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
群馬大学工学部情報工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
群馬大学工学部情報工学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science, Gunma University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science, Gunma University | ||||||||
著者名 |
小野寺, 康浩
× 小野寺, 康浩
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著者名(英) |
Yasuhiro, Onodera
× Yasuhiro, Onodera
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 特別のパターンを描いた表示板を用いるカメラキャリブレーションの方法を提案する。まず、カメラの「焦点距離」およびカメラに相対的な空間座標系の向きが、表示板上に描かれた互いに直交する2組の平行線の「消失点」を計算することによって定まる。次に表示板上に空間座標系が既知の点を選び、その点の画像上での位置から、空間座標系の原点のカメラに相対的な位置を計算する。これらの計算を「射影幾何学」の立場から、点や直線を表す「Nベクトル」を用いて統一的に定式化し、画像の誤差の影響を最小に抑える推定法を導入する。この方法は簡単な画像処理のみによって実現できるので、ステレオによる物体計測やカメラを備えた移動ロボットなどに広く応用できる。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | A scheme of camera calibration from images is proposed. A specially designed calibration board is used, and the "focal length" and the orientations of the scene coordinate axes are computed by detecting the "vanishing points" of the two sets of lines mutually orthogonally drawn on the calibration board. The distance of the scene coordinate origin from the camera is determined from the image of the point on the calibration board whose scene coordinates are known. In this scheme, all points and lines are represented by unit vectors called "N-vectors", and computation is based on "computational projective geometry", taking into account such computational considerations as efficiency of computation and suppression of noise in the data. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11131797 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM) 巻 1990, 号 74(1990-CVIM-068), p. 1-8, 発行日 1990-09-20 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |