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アイテム
多視点動画像からの実時間3次元形状復元の研究
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/52826
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/528261b58472c-19c4-4394-9d0e-73fca942c13e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2001 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2001-05-10 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 多視点動画像からの実時間3次元形状復元の研究 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A System for Real - time 3D Reconstruction from Multiple Motion Images | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東北大学大学院情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東北大学大学院情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東北大学大学院情報科学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Sciences, Tohoku University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Sciences, Tohoku University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Sciences, Tohoku University | ||||||||
著者名 |
武田, 淳
× 武田, 淳
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著者名(英) |
Jun, Takeda
× Jun, Takeda
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 3次元コンピュータグラフィックスを作成するための、画像による動物体3次元形状の測定(いわゆる、モーションキャプチャ)システムの構成について報告する。対象のまわりを取り囲んで配置した多数大のカメラによる画像から、背景を引き去った後、共通部分を抽出するvolume intersection(または、shape from silhouette)の手法は、原理も分かりやすく、高速化による実時間計測の可能性が高い。ここでは、画像から動物体を安定に形状復元することを目的とし、6台のデジタルビデオカメラと1台のPCを用いた実時間形状復元システムの開発を行なった。本報告ではまず始めに,複数の視点から撮影した画像から,実時間で形状を復元する手法について述べる。次に、実際の画像を逆投影して重ね合わせることにより3次元形状を得る際の、実時間で行うための高速化について述べる。現在の構成では、180cm立法の空間を1cmの分解能で形状復元をするとき、3?4フレーム/毎秒の処理速度であるが、同じ構成で、空間の分解能が2cm程度とすれば、毎秒10フレーム以上の復元が可能である。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This article reports a configuration of a system for real-time 3D reconstruction from multiple motion images for 3D motion capturing. We employ the volume intersection(or, so called the shape from silhouette) technique. In this system, multiple images are obtained by cameras arranged around a moving object. From the respective images back-ground images are subtracted, then, the object images are back-projected into 3D space. Finally, the volume intersection of each pojection cones is extracted. This technique has great advantages of the simple and high speed processing. Our system has 6 digital camera and one PC, and reconstruct 3D object in (180cm)3 space with 1cm resolution at 3 or 4 frames/s speed. It is possible to speed-up to over 10 frames/s when the resolution is reduced to 2cm. We report the techniques to achieve the processing capability as well as the total configuration of the system. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11131797 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM) 巻 2001, 号 36(2001-CVIM-127), p. 75-80, 発行日 2001-05-10 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |