WEKO3
アイテム
分類子システムを用いたエージェントの適応戦略獲得
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/50774
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/507745ad3ead7-077f-494d-95ea-0cb3076acdc6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1998 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1998-03-16 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 分類子システムを用いたエージェントの適応戦略獲得 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Using Classifier System to Learn Adaptive Strategies for Collision Avoidance | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科知能情報処理学講座 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科知能情報処理学講座 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科知能情報処理学講座 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Science Nara Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Science Nara Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Science Nara Institute of Science and Technology | ||||||||
著者名 |
江谷, 典子
× 江谷, 典子
|
|||||||
著者名(英) |
Noriko, Etani
× Noriko, Etani
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 設計者が計算機内部には最小限の知識記述だけを行い、環境に応じてその知識を計算機が書き換えて行動を修正していくような適応行動のとれる情報処理機構を構築することを目指している。ここでは、創発の発現機構としての可能性がある進化論的計算手法の一つである分類子システムを衝突回避問題に適用し、設計者の意図的な知識の埋め込みをしないで、適応度の高い行動戦略ルールを獲得する方法を考察するために、3つのタイプの環境モデルおよび分類子システムのルールリストの数についてシミュレーションし、勝ち回数を適応度の一評価とした結果を示す。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This paper presents an evolutional algorithm evaluaton for the development of a strategic behavior of a cell agent in 4x4 grid. It is discussed that the key for behavior emergence exists in a environmental model which a system receives from 4x4 grid environment. A model which is introduced an evolutional computing method is applied to organize a cell agent's behavioral condition-action rules without a designer's knowledge. It is stressed on the importance of finding a new rule during the evolution rather than fitness. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11135936 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告知能と複雑系(ICS) 巻 1998, 号 24(1997-ICS-111), p. 15-20, 発行日 1998-03-16 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |