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アイテム
ネットワーク外部性の働く製品市場のモデル化とプレゼント戦略評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/50350
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/503509c85f57a-54e0-4cf2-a240-0533a44f987e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2004 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2004-03-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ネットワーク外部性の働く製品市場のモデル化とプレゼント戦略評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Evaluation of Present Strategies in Multiagent Market Model with Network Externality | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
北海道大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北海道大学大学院工学研究科/有限会社ソリューションテクノロジー | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北海道大学大学院工学研究科/有限会社ソリューションテクノロジー | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Engineering, Hokkaido University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Engineering, Hokkaido University/Solution Technology Co., Ltd. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Engineering, Hokkaido University/Solution Technology Co., Ltd. | ||||||||
著者名 |
辻, 将之
× 辻, 将之
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著者名(英) |
Masayuki, Tsuji
× Masayuki, Tsuji
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本論文では,ネットワーク外部性の働く製品市場のモデル化とプレゼント戦略の評価を行う.エージェントベースモデルを用いることにより,消費者間の相互作用ネットワークを明示的にモデルに取り込むことが可能である.本モデルは,消費者間のネットワークの構造とネットワーク外部性の効果の関係について明らかにすることが出来る点に特徴がある.シミュレーションでは,企業の視点に立つことにより,競争が重要な意味を持つネットワーク外部性を有する製品の市場において,企業が独立に操作可能なマーケティング変数であるプレゼント戦略を導入し,その有効性の検証を行う.実験結果より,ネットワークの構造と有効なプレゼント戦略には密接な関係があり,同じ数のプレゼントを行っても構造に応じて効果的な戦略が存在することを示す. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this paper, we design a multiagent market model with network externality, and evaluate the effectiveness of present strategy, which is one of sales promortion like that a sales corporation chooses customers in a market and gives him/her a product without compensation. The proposed multiagent model can clearly involve a customers interaction network, and we can clarify the relationship between the effectiveness of network externality and the structure of customers interaction network. In the computer simulations, we evaluate the effiectiveness of two present strategies; a simple present strategy and friend prestht strategy. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11135936 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告知能と複雑系(ICS) 巻 2004, 号 29(2003-ICS-135), p. 19-24, 発行日 2004-03-15 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |