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アイテム
仮想空間のための前庭感覚表現手法(バーチャルリアリティ)
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/38720
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/387205c4c9a63-736f-4c8d-9ec8-df9b7437d381
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 1994 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 1994-07-08 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 仮想空間のための前庭感覚表現手法(バーチャルリアリティ) | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Development of Artificial Sensations of Acceleration in Virtual Environments | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学工学部機械情報工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学工学部機械情報工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学工学部機械情報工学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Depertment of Mechano - Informatics, Faculty of Engineering, University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Depertment of Mechano - Informatics, Faculty of Engineering, University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Depertment of Mechano - Informatics, Faculty of Engineering, University of Tokyo | ||||||||
著者名 |
広田, 光一
× 広田, 光一
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著者名(英) |
Koichi, Hirota
× Koichi, Hirota
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 前庭感覚に対する情報提示を可能とする仮想空間の試作について述べる。前庭感覚は頭部の動きの速度および加速度の大きさを受容する感覚であり、これに対する情報提示は、モーションベッドを利用して人間の体に運動を与えることで実現される。前庭感覚は乗物を利用した移動などにおける運動の感覚の表現に不可欠であるが、モーションベッドのテーブルのストロークは乗物の運動範囲に比べて小さいため、乗物の運動モデルより求まる並進加速度をそのまま表現することができない。本研究では、モーションベッドを利用して、ウォッシュアウト,ウォッシュバックなどの手法により並進加速度を近似的に表現するアルゴリズムの試作について論じる。また、これによる加速度と視覚情報とを統合的に提示する枠組みの実現について論じる。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The sensation of acceleration is an essential factor to passengers of vehicles in motion for purposes of movement recognition. A three-dimensional motion simulator is often used for purposes of generating this sensation of acceleration in virtual environments. However, the realistic artificial generation of this acceleration is limited by the fixed location of the motion simulator itself. Hence, long durations of acceleration cannot be easily realized. In this paper, the design and implementation of an algorithm to convert a given acceleration input into a time-series positional output from the motion simulator is discussed. Using this method, attempted alterations were made to better simulate and control the motion simulator. The obtained experimental results are discussd along with areas for future research and improvement. The integration of visual information and sensations of acceleration are also discussed. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10100541 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告グラフィクスとCAD(CG) 巻 1994, 号 59(1994-CG-069), p. 23-29, 発行日 1994-07-08 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |