WEKO3
アイテム
陶磁器における貫入模様のCG
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/38422
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/3842293242c7b-f2a3-48b7-a964-19bb975a1a1f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2000 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2000-04-28 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 陶磁器における貫入模様のCG | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Computer Graphics of Crack Pattern on Potteries | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
筑波大学工学研究科電子・情報工学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
筑波大学システム情報工学研究科コンピュータサイエンス専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
筑波大学電子情報工学系 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate Study of Engineering, University of Tsukuba | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Institute of Systems and Information, University of Tsukuba | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Institute of Electronics and Information, University of Tsukuba | ||||||||
著者名 |
高木, 友和
× 高木, 友和
|
|||||||
著者名(英) |
Tomokazu, Takagi
× Tomokazu, Takagi
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究の目的は,シェーディングにおいて擬似的に凹凸を表現する方法であるバンプマッピングに,人間が心地よく感じ,心に平穏な気持ちをもたらすと言われる1/fゆらぎを加えることで,日本の伝統工芸である陶器,ここでは茶碗の貫入(ひび割れ)模様の表現を試みることである.1/fゆらぎは身近なところで多く見られている現象で,生体に心地よいと言われており,近年ではデザイン,配色,形状などでインテリアの分野に応用されている.それゆえ,1/fゆらぎのCGデザインへの応用は大変有効であると考えられる.本研究では,自然界の現象に非常に多く見られる1/fゆらぎに着目するとともに,バンプマッピングを用い茶碗の貫入模様のシェーディングを行い,茶碗の貫入模様を表現する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In the present report, we discuss some method to generate the crack pattern on potteries using both bump mappings and 1/f noises. Recently, 1/f noises have been applied to various to designs such as color coordinations, interia coordinations, etc. We apply 1/f noises to model the crack patterns on the potteries and use bump mapping to generate and shade the so-calld "Kan-Nyu" pattern on the potteries. We found both 1/f noises and bump mappings are very useful to generate some realistic CG of potteries with "Kan-Nyu" patterns. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10100541 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告グラフィクスとCAD(CG) 巻 2000, 号 35(2000-CG-099), p. 25-28, 発行日 2000-04-28 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |