WEKO3
アイテム
身体動作に基づく筋肉の隆起の視覚化
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/38177
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/38177c6ae7c1d-4f3d-47c2-acb9-5440cb75b3a6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2004 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2004-11-26 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 身体動作に基づく筋肉の隆起の視覚化 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Visualization of Skeleton Muscle Deformation Based on Human Motion | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
山口大学工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
山口大学工学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Engineering, Yamaguchi University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Engineering, Yamaguchi University | ||||||||
著者名 |
今井, 大助
× 今井, 大助
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著者名(英) |
Daisuke, Imai
× Daisuke, Imai
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | ヒトの動作に従い筋肉が隆起する.本研究では,動作に応じた骨格筋の変化のメカニズムに基づく筋肉の隆起の視覚化を試みる.コンピュータグラフィックスの分野でヒトの肌をモーフィング技術を用いて表現することが行われているものの,動作に応じた骨格筋の変化のメカニズムに基づく筋肉の動きのシミュレーションは行われていない.筋肉が収縮し筋肉の長さが短くなると,筋肉は横方向に拡がる.逆に筋肉が延びて筋肉の長さが長くなると,筋肉は縦方向に拡がり横方向には細くなる.これは筋肉の収縮に従い,筋繊維が移動することによりおこる.本稿ではこのメカニズムに着目し,筋肉の収縮に従い筋肉の体積が変化しないように,筋肉を変形する機構を導入する.主要な骨格と筋肉を用いて身体動作に基づく筋肉の隆起を視覚化する.さらに筋肉の表面に平均曲率の総和が最小の曲面である薄い膜で覆うことにより,筋肉に基づく皮膚の表面を模擬する.実際にブルース・リーがヌンチャクを振るシーンを再現し本手法の有効性を示す. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | As human rotate the joint, thr muscle deforms. In this paper, we try to visualize the muscle deformation based on the deformation mechanism according to human motion. In the field of computer graphics, human skin is represented using morphing techniques and the motion capture is used to get human surface data. But the muscle deformation is not realized based on human motion. As the muscle length is shorten, the muscle expands. As the muscle length is lengthen, the muscle shrinkage. This occurs by moving the muscle fiber according to the muscle deformation. In this paper, we introduce the mechanism to calculate the movement without changing the volumes. The muscle deformation is realized using the major muscles and skeletons. Moreover, we simulate the skin by covering the muscles using the thin film. We calculate the surface that the sum of the mean curvature is minimum and the sum of the distance between the muscle and the skin is the minimum. We shows the effectiveness by simulating the movement of the movie actor using the proposed system. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10100541 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告グラフィクスとCAD(CG) 巻 2004, 号 121(2004-CG-117), p. 61-66, 発行日 2004-11-26 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |