WEKO3
アイテム
対話履歴によるユーザビリティ評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/37376
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/373762ee1473e-ac12-4b3e-835b-5cc46f431733
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1995 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1995-11-02 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 対話履歴によるユーザビリティ評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Usability Evaluation Based on User Interaction Log Analysis | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
NEC関西C&C研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NEC関西C&C研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NEC関西C&C研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kansai C&C Research Laboratories, NEC Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kansai C&C Research Laboratories, NEC Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kansai C&C Research Laboratories, NEC Corporation | ||||||||
著者名 |
旭, 敏之
× 旭, 敏之
|
|||||||
著者名(英) |
Toshiyuki, Asahi
× Toshiyuki, Asahi
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 対話履歴をベースにした使いやすさ評価方式の研究を進めるためには,理論的基盤として「対話履歴分析で何がどこまで評価できるか」を明確にする必要がある.ファクシミリ等のパネル型UIを対象とした使いやすさ評価システムUIテスタを用いて,被験者30人による大量の対話履歴データを分析するとともに,同じ対象をヒューリスティック評価手法で評価した.両者の結果を比較した結果,対話履歴ベースの評価でも2/3程度の問題点が抽出できること,用語やエラー防止に関するものは抽出されやすいが,一貫性や作業効率に関する問題点は抽出されにくいことなどが明らかになった. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Fundamental theories providing what extent of usability can be evaluated with interaction log analysis techniques are required to promote the research on developing the automatic usability testing system. In order to record and analyze a large set of interaction log data with UI-tester, an experimental usability testing for a facsimile machine was conducted with the cooperation of thirty subjects. The same facsimile was also tested with Heuristic Evaluation method. By comparing those two set of result, following points are clarified; Two third of usability problems can be extracted with log data based evaluation. Problems concerning terms or visibility and error prevention are relatively easy to extract even with log data based evaluation. On the contrary, problems about consistency and efficiency are hard to find out. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1221543X | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI) 巻 1995, 号 104(1995-HI-063), p. 43-48, 発行日 1995-11-02 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |