WEKO3
アイテム
モノづくり体験による高等教育におけるプログラミング教育:苦手意識克服のための実践的アプローチ
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/241383
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/24138313565b39-c2db-4548-87d1-3a6960e9144d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]()
2026年11月30日からダウンロード可能です。
|
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
|
|
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, CE:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-11-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | モノづくり体験による高等教育におけるプログラミング教育:苦手意識克服のための実践的アプローチ | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Maker-Based Approaches in Higher Education Programming : Practical Strategies for Overcoming Learning | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | CE学生セッション(1) | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
東京学芸大学 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
フェリス女学院大学 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Tokyo Gakugei University | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Ferris University | ||||||||||
著者名 |
大信, 友紀恵
× 大信, 友紀恵
× 内田, 奈津子
|
|||||||||
著者名(英) |
Yukie, Ohnobu
× Yukie, Ohnobu
× Natsuko, Uchida
|
|||||||||
論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 2022 年 4 月から,高等学校において,新しい学習指導要領として「情報Ⅰ」に改訂された.情報社会の発展とともに注目を浴びる教科としての「情報」であるが,現在の大学生のほとんどが十分に学んでいない状況である.特に,必須となったプログラミングの内容に関する学習は,未経験の学生が多い.大学における情報の授業でもプログラミングを取り扱うが,多くの学生がプログラミングにおいてつまずき,興味を失う状況にある.大学入学以前に躓き,苦手意識を持つ学生に,プログラミングに興味を持たせる必要がある.著者らは,お絵描き教材を用いてオリジナルのステッカー作成をゴールに設定し,自分の考えを表現する手法を用い実践を行った.その結果,多くの学生が,苦手意識を克服し,前向きにプログラミングに取り組むことができるようになった.本論文では,ものづくり体験による高等教育におけるプログラミング教育による苦手意識克服のための実践的アプローチによる実践授業を行った結果を報告する. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | In April 2022, a new curriculum guideline, "Information I," was introduced in high schools. As a subject that attracts attention with the development of the information society, "Information" is not yet fully studied by most current university students. Particularly in programming, a now-required area, many students lack experience. Although university-level information courses include programming, many students encounter difficulties, lose interest, and develop a negative perception. There is a need to engage students in programming before they enter university to prevent these issues. The authors implemented a hands-on approach using drawing materials, setting the goal of creating original stickers as a means for students to express their ideas. As a result, many students were able to overcome their aversion and engage positively with programming. This paper reports on the outcomes of this practical approach to overcoming programming anxiety through a hands-on, creative experience in higher education. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||||
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2024-CE-177, 号 3, p. 1-7, 発行日 2024-11-30 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8930 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |