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NOCCA × NOCCAの強解決
https://doi.org/10.20729/00231448
https://doi.org/10.20729/0023144840d5cb4a-f080-4888-8ad3-08dfd86127a2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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2025年12月15日からダウンロード可能です。
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Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
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非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, 論文誌:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | Journal(1) | |||||||||
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公開日 | 2023-12-15 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | NOCCA × NOCCAの強解決 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Strongly Solving NOCCA × NOCCA | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | [一般論文] NOCCA × NOCCA,後退解析,強解決,必勝戦略,ZDD | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.20729/00231448 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
電気通信大学大学院情報理工学研究科 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
電気通信大学大学院情報理工学研究科 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Graduate School of Informatics and Engineering, The University of Electro-Communications | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Graduate School of Informatics and Engineering, The University of Electro-Communications | ||||||||||
著者名 |
山本, 敦也
× 山本, 敦也
× 保木, 邦仁
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著者名(英) |
Atsuya, Yamamoto
× Atsuya, Yamamoto
× Kunihito, Hoki
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論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | NOCCA × NOCCAは「ンダノガ」が2017年に販売したボードゲームであり,二人完全情報零和ゲームである.盤上のコマを移動させるという点は将棋をはじめとする多くのゲームと共通しているが,盤を立体的に用いてコマの上にコマを乗せることができるという特徴を持つ.本研究では,後退解析を用いて擬到達可能な配置すべての勝敗を計算し,初期配置は先手必勝であり手数を伸ばそうとする後手に最短で41手で勝つという結果が得られた.また,この最短手数の最大値は69手という結果も得られ,この最大手数は到達可能な配置で実現されることも分かった. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | NOCCA × NOCCA is a board game released by UNDANOGA in 2017 and is a two-person perfect-information zero-sum game. The game is similar to shogi and many other games in a sence that the player moves the pieces on the board, but it is unique in a sence that the board can be used three-dimensionally to place the pieces on top of each other. In this study, wins and losses were calculated for all pseudo-reachable positions using retrograde analysis. As a result, the initial position is a first win game, and first player wins against second player who tried to increase the number of moves in the shortest 41 moves. The results also showed that the maximum number of these shortest moves is 69, and it was also found that this maximum number of moves is achieved with a reachable position. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 64, 号 12, p. 1678-1688, 発行日 2023-12-15 |
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ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1882-7764 | |||||||||
公開者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |