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  1. 論文誌(ジャーナル)
  2. Vol.64
  3. No.12

NOCCA × NOCCAの強解決

https://doi.org/10.20729/00231448
https://doi.org/10.20729/00231448
40d5cb4a-f080-4888-8ad3-08dfd86127a2
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-JNL6412016.pdf IPSJ-JNL6412016.pdf (2.4 MB)
 2025年12月15日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, 論文誌:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type Journal(1)
公開日 2023-12-15
タイトル
タイトル NOCCA × NOCCAの強解決
タイトル
言語 en
タイトル Strongly Solving NOCCA × NOCCA
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [一般論文] NOCCA × NOCCA,後退解析,強解決,必勝戦略,ZDD
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20729/00231448
ID登録タイプ JaLC
著者所属
電気通信大学大学院情報理工学研究科
著者所属
電気通信大学大学院情報理工学研究科
著者所属(英)
en
Graduate School of Informatics and Engineering, The University of Electro-Communications
著者所属(英)
en
Graduate School of Informatics and Engineering, The University of Electro-Communications
著者名 山本, 敦也

× 山本, 敦也

山本, 敦也

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保木, 邦仁

× 保木, 邦仁

保木, 邦仁

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著者名(英) Atsuya, Yamamoto

× Atsuya, Yamamoto

en Atsuya, Yamamoto

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Kunihito, Hoki

× Kunihito, Hoki

en Kunihito, Hoki

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 NOCCA × NOCCAは「ンダノガ」が2017年に販売したボードゲームであり,二人完全情報零和ゲームである.盤上のコマを移動させるという点は将棋をはじめとする多くのゲームと共通しているが,盤を立体的に用いてコマの上にコマを乗せることができるという特徴を持つ.本研究では,後退解析を用いて擬到達可能な配置すべての勝敗を計算し,初期配置は先手必勝であり手数を伸ばそうとする後手に最短で41手で勝つという結果が得られた.また,この最短手数の最大値は69手という結果も得られ,この最大手数は到達可能な配置で実現されることも分かった.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 NOCCA × NOCCA is a board game released by UNDANOGA in 2017 and is a two-person perfect-information zero-sum game. The game is similar to shogi and many other games in a sence that the player moves the pieces on the board, but it is unique in a sence that the board can be used three-dimensionally to place the pieces on top of each other. In this study, wins and losses were calculated for all pseudo-reachable positions using retrograde analysis. As a result, the initial position is a first win game, and first player wins against second player who tried to increase the number of moves in the shortest 41 moves. The results also showed that the maximum number of these shortest moves is 69, and it was also found that this maximum number of moves is achieved with a reachable position.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00116647
書誌情報 情報処理学会論文誌

巻 64, 号 12, p. 1678-1688, 発行日 2023-12-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7764
公開者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-19 10:43:10.248675
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