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アイテム
視覚障がい児のための感情認識AIを用いたコミュニケーションシステムの開発
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/222786
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2227865a2baa33-c3eb-40b7-88d1-bf95549bde38
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2022-12-05 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 視覚障がい児のための感情認識AIを用いたコミュニケーションシステムの開発 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Development of a communication system using Emotion AI for visually impaired children | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
大学共同利用機関法人人間文化研究機構総合地球環境学研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Inter-University Research Institute Corporation, National Institutes for the Humanities, Research Institute for Humanity and Nature | ||||||||
著者名 |
松本, 多恵
× 松本, 多恵
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著者名(英) |
Tae, Matsumoto
× Tae, Matsumoto
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 共生社会の実現にむけて,視覚障がい児と晴眼児の交流の質を担保し,ともに学ぶためのツールとして,身体を介さないボードゲームに着目した.ボードゲームは,「対等」に対戦することができ,一緒に体験することで,互いに相手のことを理解し,相手の立場になって物事を考える経験を積むことできる有益なツールである.しかし,視覚障がい児は,ゲームの形勢情報は触覚等で知ることができるが,それ以外の情報は得ることが難しい.そこに焦点を当てた研究が少ない.本研究は,対戦ゲームの醍醐味の一つ「駆け引き」を体験する仕組みとして,ロボホンに感情を認識する AI を組み込み,視覚障がい児の代わりに,対戦相手の表情を読み取り,音声で伝える仕組みを構築した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This study focused on non-physical board games as a tool for ensuring the quality of interaction between visually impaired and sighted children and for learning together toward the realization of a symbiotic society. Board games allow children to play against each other as "equals," and are a useful tool for gaining an understanding of each other and the experience of thinking from the other's perspective through joint experiences. However, they can obtain tactile information about the game's situation judgment, but it is difficult for them to obtain other information. In this study, we developed system in which an" Emotion AI" is embedded in "RoBoHoN" to read the facial expressions of opponents and communicate them with the voice instead of the visually impaired children. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10505667 | |||||||
書誌情報 |
研究報告数理モデル化と問題解決(MPS) 巻 2022-MPS-141, 号 4, p. 1-6, 発行日 2022-12-05 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 2188-8833 | |||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |