Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2021-02-06 |
タイトル |
|
|
タイトル |
英国・韓国・ニュージーランドの初等中等教育におけるコンピュータサイエンス教育のカリキュラムの体系に関する整理 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Research on Coherence of Computer Science Concepts in Primary and Secondary School Curricula in the UK, Korea, and New Zealand |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
研究論文セッション |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
東北大学大学院情報科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
桐蔭学園高等学校 |
著者所属 |
|
|
|
東北大学大学院情報科学研究科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Sciences, Tohoku University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Toin Gakuen High School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Sciences, Tohoku University |
著者名 |
小田, 理代
登本, 洋子
堀田, 龍也
|
著者名(英) |
Michiyo, Oda
Yoko, Noborimoto
Tatsuya, Horita
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究では,日本における初等中等教育のコンピュータサイエンス(CS)教育の体系的な指導の参考とするため Cohen et al. [23] の手順を参照し,英国,韓国,ニュージーランドの情報教育のカリキュラムに含まれる CS の概念を整理した.その結果,(1)3 カ国に共通して全学校種で記述が見られた CS の概念,(2)3 カ国に共通して学校種による段階的な記述が見られた CS の概念,(3)3 カ国で記述の有無にばらつきがあったり,記述が見られなかったりした CS の概念の 3 種類が存在することが確認できた.さらに,(1)と(2)に該当した 8 つのサブ概念,「ハードウェアとソフトウェア」「アルゴリズム」「変数」「制御構造」「プログラム開発」「文化」「社会の影響」「安全,法律,倫理」の記述内容から,学習の順序や難易度の変化など 3 カ国に共通する,各教育段階における体系の特徴を明らかにした. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In this study, we investigated the Computer Science (CS) concepts in the curricula of informatics education in the UK, Korea, and New Zealand in order to gain meaningful insights for teaching based on the coherence CS education curricula, through the content analysis procedure by Cohen et al. [23]. As a result, three types of CS concepts were found: (1) CS concepts that were common to all three countries and were described in all school types, (2) CS concepts that were common to all three countries and were described in stages according to school types, and (3) CS concepts that were described in different ways or were not described in all three countries. Furthermore, we illustrated characteristics of sequence structure of CS concepts at each educational stage, such as the order of learning and changes in the level of difficulty, from the descriptions of eight CS concepts: hardware and software, algorithms, variables, control, program development, culture, social interactions, and safety, law, and ethics. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2021-CE-158,
号 11,
p. 1-8,
発行日 2021-02-06
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |