ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. コンピュータと教育(CE)
  3. 2021
  4. 2021-CE-158

英国・韓国・ニュージーランドの初等中等教育におけるコンピュータサイエンス教育のカリキュラムの体系に関する整理

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/209362
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/209362
c778c5d5-7b2c-4feb-8e68-7cce400ff798
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CE21158011.pdf IPSJ-CE21158011.pdf (3.2 MB)
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2021-02-06
タイトル
タイトル 英国・韓国・ニュージーランドの初等中等教育におけるコンピュータサイエンス教育のカリキュラムの体系に関する整理
タイトル
言語 en
タイトル Research on Coherence of Computer Science Concepts in Primary and Secondary School Curricula in the UK, Korea, and New Zealand
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 研究論文セッション
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
東北大学大学院情報科学研究科
著者所属
桐蔭学園高等学校
著者所属
東北大学大学院情報科学研究科
著者所属(英)
en
Graduate School of Information Sciences, Tohoku University
著者所属(英)
en
Toin Gakuen High School
著者所属(英)
en
Graduate School of Information Sciences, Tohoku University
著者名 小田, 理代

× 小田, 理代

小田, 理代

Search repository
登本, 洋子

× 登本, 洋子

登本, 洋子

Search repository
堀田, 龍也

× 堀田, 龍也

堀田, 龍也

Search repository
著者名(英) Michiyo, Oda

× Michiyo, Oda

en Michiyo, Oda

Search repository
Yoko, Noborimoto

× Yoko, Noborimoto

en Yoko, Noborimoto

Search repository
Tatsuya, Horita

× Tatsuya, Horita

en Tatsuya, Horita

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では,日本における初等中等教育のコンピュータサイエンス(CS)教育の体系的な指導の参考とするため Cohen et al. [23] の手順を参照し,英国,韓国,ニュージーランドの情報教育のカリキュラムに含まれる CS の概念を整理した.その結果,(1)3 カ国に共通して全学校種で記述が見られた CS の概念,(2)3 カ国に共通して学校種による段階的な記述が見られた CS の概念,(3)3 カ国で記述の有無にばらつきがあったり,記述が見られなかったりした CS の概念の 3 種類が存在することが確認できた.さらに,(1)と(2)に該当した 8 つのサブ概念,「ハードウェアとソフトウェア」「アルゴリズム」「変数」「制御構造」「プログラム開発」「文化」「社会の影響」「安全,法律,倫理」の記述内容から,学習の順序や難易度の変化など 3 カ国に共通する,各教育段階における体系の特徴を明らかにした.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this study, we investigated the Computer Science (CS) concepts in the curricula of informatics education in the UK, Korea, and New Zealand in order to gain meaningful insights for teaching based on the coherence CS education curricula, through the content analysis procedure by Cohen et al. [23]. As a result, three types of CS concepts were found: (1) CS concepts that were common to all three countries and were described in all school types, (2) CS concepts that were common to all three countries and were described in stages according to school types, and (3) CS concepts that were described in different ways or were not described in all three countries. Furthermore, we illustrated characteristics of sequence structure of CS concepts at each educational stage, such as the order of learning and changes in the level of difficulty, from the descriptions of eight CS concepts: hardware and software, algorithms, variables, control, program development, culture, social interactions, and safety, law, and ethics.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10096193
書誌情報 研究報告コンピュータと教育(CE)

巻 2021-CE-158, 号 11, p. 1-8, 発行日 2021-02-06
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8930
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 18:31:58.004935
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3