Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2019-10-11 |
タイトル |
|
|
タイトル |
子供のプログラミング能力の獲得段階に関する定量的分析:小学校4~6年生のScratchプログラミングを対象として |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Quantitative Analysis for Acquisition of Children's Programming Skills: Scratch Programming of Grade 4-6 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[論文] プログラミング教育,コンピュテーショナル・シンキング,学習分析 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
千葉県立生浜高等学校 |
著者所属 |
|
|
|
放送大学教養学部 |
著者所属 |
|
|
|
放送大学教養学部 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Chiba Prefectural Oihama High School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Liberal Arts, The Open University of Japan |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Liberal Arts, The Open University of Japan |
著者名 |
太田, 剛
加藤, 浩
森本, 容介
|
著者名(英) |
Go, Ota
Hiroshi, Kato
Yosuke, Morimoto
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
新学習指導要領で2020年度より小学校からプログラミング教育を実施することが明記されたが,プログラミング能力の獲得段階に関する情報は少ない.そこで本研究では,その獲得段階を明らかにするため,Scratchコミュニティにおいて小学校4~6年生が作成した900本近いScratchプログラムを対象に定量的な分析を行った.分析には,コンピュテーショナル・シンキング概念をもとにした評価基準を用いた.分析の結果,小学校4年生では,分岐・ループ・変数などの基本的なプログラミングができること,小学校6年生では,分岐・ループの入れ子や,カスタムブロックを使用できるようになることを示した.そして小学校4・5年生と6年生の間にプログラミング能力が向上することを示した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Although the new Curriculum Guidelines of Japan announced that programming education is going to start in elementary schools in FY2020, there is few information on the stage of acquisition of children's programming skills. Therefore, this study analyzed nearly 900 Scratch programs created by children of grade 4-6 and made developmental stages of programming clear. Before analyzing, we developed new assessment criteria based on computational thinking concepts. The result shows that children of grade 4 can develop basic program with conditionals, loops and data and children of grade 6 can use nesting of conditionals/loops, and custom blocks. It also shows that children gradually develop their programming skills during grade 4, 5 and 6. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 5,
号 3,
p. 35-43,
発行日 2019-10-11
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |