Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2018-02-20 |
タイトル |
|
|
タイトル |
論理的文章作成力とプログラミング力との関係分析 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Analysis of Correlation between Logical Writing Skills and Programming Skills |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[論文] 論理的文章力,プログラミング力,思考過程,相関関係,分析 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
函館工業高等専門学校 |
著者所属 |
|
|
|
コーデソリューション株式会社 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Institute of Technology, Hakodate College |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Code Solution K.K. |
著者名 |
大場, みち子
伊藤, 恵
下郡, 啓夫
薦田, 憲久
|
著者名(英) |
Michiko, Oba
Kei, Ito
Akio, Shimogoori
Norihisa, Komoda
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
我々は,プログラミングの思考過程,文章を論理的に構成する思考過程および数学の問題解決の思考過程が,相互に関係していると仮説を立てている.そこで,プログラミングスキルや文章を論理的に構成するスキルの両方を向上させるような,数学教材を開発できると考えて研究を進めている.本稿では,プログラミングスキルと論理的な文章を作成するスキルとの関係性を,それぞれのスキルのアウトプットに焦点を当てて論じる.プログラミング力判定の指標としての大学初年次プログラミング教育科目の成績評価点および期末試験の素点を利用し,レポート課題に対する「論理力」と「言語能力」それぞれの評価点合計との相関を分析した.大学生85人を対象に評価した結果,プログラミング力と論理的な文章作成力のうち「論理力」との間で強い相関が認められた.一方,プログラミング力と「言語能力」の間には部分的に弱い相関が認められた. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
We infer that programming process, writing process of logical composed text and solving process of mathematical problem have mutuality. It enables us to develop a learning material for mathematics which improves both programming skills and writing skills. In this paper, we discuss the relationship between skills for programming and skills for writing logical text, focusing on each outcome. We analyzed correlation between the programming skills and the grades for two report assignments: those grades are evaluated on logical composition and rhetoric of the reports. We use grade scores and final examination scores of the first-year programming class as indicators for judging programming skills. The study sample consisted of 82 undergraduate students. The result indicates a significant positive correlation between the scores of programming and the grades of logical composition, while it indicates a weak positive correlation partially between programming and rhetoric. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 4,
号 1,
p. 8-15,
発行日 2018-02-20
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |