Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2016-02-27 |
タイトル |
|
|
タイトル |
150名履修の情報実習科目における授業補佐の役割に関する実践報告―関西学院大学「コンピュータ基礎」科目をもとに― |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Roles of Student Assistants in Practical Information Course Consisting of 150 Students Based on “Computer Literacy” in Kwansei Gakuin University |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学生セッション |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
関西学院大学経済学部 |
著者所属 |
|
|
|
関西学院大学法学部 |
著者所属 |
|
|
|
関西学院大学共通教育センター |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kwansei Gakuin University, Faculty of Economics |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kwansei Gakuin University, Faculty of Law and Politics |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kwansei Gakuin University, Center for Common Educational Programs |
著者名 |
笹谷, 知輝
西村, 幸一朗
吉田, 典弘
|
著者名(英) |
Tomoki, Sasaya
Koichiro, Nishimura
Norihiro, Yoshida
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本稿では,関西学院大学の共通教育科目である 「コンピュータ基礎」 科目の授業形態とそれに伴う授業補佐 (以下,SA) の役割について,実践報告を行う.「コンピュータ基礎」 は導入情報教育としての実習科目であり,一部の学部を除いて全ての 1 年次以上の学生が履修できる科目である.本科目は同時履修人数最大 150 名の授業で,150 名の履修生は教員のいる A 教室と教員のいない B 教室を自らで選択し,受講する.B 教室には教員の声と教員のモニターが共有され,受講生はそれに従って演習等を行う.また,受講生からの質問等に備えて,A,B 教室合わせて 5 名の SA が配置されている.本稿では,履修生と SA を対象に本科目に対する意識調査を行った.これに加えて,最終試験の得点と教室の利用状況に関係がないかを調査した.これらの調査の結果,150 名の履修者,2 つの教室であっても SA が居ることで授業運営が行えることを報告する. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
We will report the form of "Computer Literacy " course in Kwansei Gakuin University and roles of SA(Student Assistant) in the course. "Computer Literacy" is a practical training courses as an introduction information education, which can be taken by all students except for the part of the faculties. This course can be taken by up to 150 students simultaneously, and each student of 150 selects in himself to attend between classroom A with a lecturer and classroom B without lecturers. The classroom B is shared voice and monitor of the lecturer, and students in classroom B exercises in accordance with it. Also, in preparation for the questions from the students, SA from a total of five are in charge of two classrooms. In this paper, we surveyed attitudes for this course of the students and SA. In addition to this, we investigated whether there are any relationships the result of the final examination and choosing a classroom to attend. The results of these investigations, we will reports that tuitions even with 150 students in the two classrooms can be performed when SA are located. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2016-CE-134,
号 2,
p. 1-8,
発行日 2016-02-27
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |