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しりとりゲームの数理的解析
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/11457
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/114573ec7c7aa-a332-443d-839d-8d875f5bfbc0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2002 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2002-10-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | しりとりゲームの数理的解析 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | An Analysis of Word Chain Games | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:ゲームプログラミング | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | 解析 | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院情報理工学系研究科数理情報学専攻/現在,三菱電機株式会社情報技術総合研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学情報基盤センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院情報理工学系研究科数理情報学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院情報理工学系研究科数理情報学専攻 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Mathematical Informatics, Graduate School of Information Sicence and Technology, The University of Tokyo/Presently with Information Technology R&D Center, Mitsubishi Electric Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Technology Center, The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Mathematical Informatics, Graduate School of Information Sicence and Technology, The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Mathematical Informatics, Graduate School of Information Sicence and Technology, The University of Tokyo | ||||||||
著者名 |
伊藤, 隆
× 伊藤, 隆
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著者名(英) |
Takashi, Ito
× Takashi, Ito
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | ``しりとり''を完全情報ゲームとして数学的に定義した``しりとりゲーム''を考えると,グラフ上のゲームとしてモデル化することができる.これは完全情報ゲームであるため理論上は解けることになるが,問題のサイズが大きくなるにつれ全探索は困難となる.本論文では,しりとりゲームに関する解析を行い,ゲームを効率的に探索する手法を提案する.この手法は数理的解析,探索の効率化の2つの部分から成っており,数理的解析としてグラフのより簡単な形への変形を行っている.加えて,しりとりゲームにおける先手の勝率に関して実験,考察を行う. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The word-chain game (SHIRITORI in Japanese) in which two players are assumed to know all the words can be modeled as a game on graph.When given a set of words with a word to start,it is theoretically possible to decide whether the first player can win the game or not because it is a game with perfect information,but it is practically difficult to find the solution because of the huge searching space.In this paper,we propose a mathematical approach to finding a solution to the word-chain game.We show how to simplify the game by means of mathematical analysis,and give a more efficient searching algorithm.In addition, we examine the possibility for the first player to win the game.Our experimental results show that our approach is quite promising. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 43, 号 10, p. 3012-3020, 発行日 2002-10-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |