WEKO3
アイテム
変数名を用いないプログラミングの試み
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/113013
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/1130136986f44c-e4a0-4cd3-a683-b27933b68063
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2014 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-01-10 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 変数名を用いないプログラミングの試み | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Proposal of a Programming Language without Variable Names | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 例によるプログラミング, 初心者向きプログラミング言語 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
慶應義塾大学環境情報学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Enviroment and Information Studies, Keio University | ||||||||
著者名 |
服部, 隆志
× 服部, 隆志
|
|||||||
著者名(英) |
Takashi, Hattori
× Takashi, Hattori
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | プログラミングにおいて変数名を適切に付けることは重要であると言われているが、変数の数が多くなると、適切な名前を考えだすのが難しくなってくる。また、プログラムの修正によって変数名が適切でなくなったのにそのまま放置され、ソースコードを読む際に誤解を与える場合がある。さらに、プログラムの動作を説明するには、変数を用いて抽象的に説明するよりも具体的な値を用いる方が分かりやすいことがよくある。以上のことから、変数に名前を付けないプログラミング言語を提案する。ソースコードは、具体的な値を用いた具体例によって記述し、複数の具体例から「例によるプログラミング」の手法を利用して、任意の値に適用可能な実行可能コードを生成する。これによって、ソースコードそのものが動作の具体的な説明として読めるようになる。すべてを具体例で書こうとするとスケーラビリティの問題があるが、一部分を具体例で書き、残りは通常の変数名で書くことも可能である。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | It is important to give suitable names to variables when writing a program. It is difficult, however, to invent suitable names if we have many variables. The names may become not-suitable if the program is changed, which causes misunderstanding. Besides, concrete values are often more helpful than variable names when we try to understand a program. From the observation above, we propose a programming language that does not use variable names. Source code is written with concrete values. Given multiple concrete values, executable code is generated by the technique of `programming by examples'. In this manner, the source code can be considered as an explanation of execution. Though there is a scalability problem, it is possible that a part of a program is written with concrete values while remaining part is written with ordinal variable names. | |||||||
書誌情報 |
第55回プログラミング・シンポジウム予稿集 巻 2014, p. 69-74, 発行日 2014-01-10 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |