@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00113013, author = {服部, 隆志 and Takashi, Hattori}, book = {第55回プログラミング・シンポジウム予稿集}, month = {Jan}, note = {プログラミングにおいて変数名を適切に付けることは重要であると言われているが、変数の数が多くなると、適切な名前を考えだすのが難しくなってくる。また、プログラムの修正によって変数名が適切でなくなったのにそのまま放置され、ソースコードを読む際に誤解を与える場合がある。さらに、プログラムの動作を説明するには、変数を用いて抽象的に説明するよりも具体的な値を用いる方が分かりやすいことがよくある。以上のことから、変数に名前を付けないプログラミング言語を提案する。ソースコードは、具体的な値を用いた具体例によって記述し、複数の具体例から「例によるプログラミング」の手法を利用して、任意の値に適用可能な実行可能コードを生成する。これによって、ソースコードそのものが動作の具体的な説明として読めるようになる。すべてを具体例で書こうとするとスケーラビリティの問題があるが、一部分を具体例で書き、残りは通常の変数名で書くことも可能である。, It is important to give suitable names to variables when writing a program. It is difficult, however, to invent suitable names if we have many variables. The names may become not-suitable if the program is changed, which causes misunderstanding. Besides, concrete values are often more helpful than variable names when we try to understand a program. From the observation above, we propose a programming language that does not use variable names. Source code is written with concrete values. Given multiple concrete values, executable code is generated by the technique of `programming by examples'. In this manner, the source code can be considered as an explanation of execution. Though there is a scalability problem, it is possible that a part of a program is written with concrete values while remaining part is written with ordinal variable names.}, pages = {69--74}, publisher = {情報処理学会}, title = {変数名を用いないプログラミングの試み}, volume = {2014}, year = {2014} }