WEKO3
アイテム
多視点動画像処理による3次元モデル復元に基づく自由視点画像生成のオンライン化----PCクラスタを用いた実現法----
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/10496
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/104967364b003-304a-4016-ba48-4a9a9949029b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2005 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2005-11-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 多視点動画像処理による3次元モデル復元に基づく自由視点画像生成のオンライン化----PCクラスタを用いた実現法---- | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | On-line Free-viewpoint Video Generation Based on a 3D Model Reconstructed from Multi-viewpoint Videos ----Implementation on a PC-cluster---- | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 論文 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | 画像情報 | |||||||
著者所属 | ||||||||
九州大学大学院システム情報科学府 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
九州大学大学院システム情報科学研究院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
九州大学大学院システム情報科学研究院 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Science and Electrical Engineering, Kyushu University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Information Science and Electrical Engineering, Kyushu University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Information Science and Electrical Engineering, Kyushu University | ||||||||
著者名 |
上田, 恵
× 上田, 恵
|
|||||||
著者名(英) |
MEGUMU, UEDA
× MEGUMU, UEDA
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 複数台のカメラによって撮影される映像から,3次元モデルを復元することで自由な視点からの映像を生成する研究が近年さかんに行われている.自由視点画像生成は処理に時間がかかり,オンライン処理が難しいため,その研究の多くは,できる限り正確な3次元モデルの復元をオフラインで行う,あるいは,陽には3次元形状を復元しないがオンラインで自由視点画像を生成する,というアプローチをとっている.本稿では,3次元形状復元による自由視点画像生成をオンラインで行う手法について述べる.PCクラスタを利用して多視点カメラ画像からの視体積交差法によって3次元形状を復元し,三角パッチで表現された3次元表面に,仮想視点位置とカメラ画像を考慮した色を付けることで,写実性の高い自由視点画像を生成する.このとき,表面への色付けを高速に行うことが難しかったが,本稿ではこの処理を高速に行うためのZバッファを利用した手法を提案する.また,生成された自由視点画像を示し,提案手法を評価する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Recently, there are a lot of researches for generating free-viewpoint videos by reconstructing 3D models from multiple camera images. Since it is difficult to generate free-viewpoint videos on-line for the large amount of computation, most of these researches aim to generate freeviewpoint videos off-line, or generate free-viewpoint videos without 3D model reconstruction. In this paper, we will propose a method that generates free-viewpoint videos by reconstructing 3D models on-line. The method first reconstructs 3D models by visual cone intersection method using multiple cameras, second colors the surfaces of 3D models in terms of triangular patch representation, and displays the colored models on a screen on-line. In these procedures, it is difficuld to color the surfaces. Then, we propose a new method for coloring, which is based on the Z-buffer method. And we show generated free-viewpoint images to estimate the method. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 46, 号 11, p. 2768-2778, 発行日 2005-11-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |