WEKO3
アイテム
上方歌舞伎役割番付データベースと統計分析による長唄の変遷と組織形態の解明
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/100469
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/100469e0174fd9-40ad-4627-9dcf-708d9644cfb4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2004 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-04-01 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 上方歌舞伎役割番付データベースと統計分析による長唄の変遷と組織形態の解明 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Study of History and Structure of Nagauta music: An Analysis of the Statistics of the Database of Kabuki Casts Programs | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
明治学院大学文学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Literature, Meiji Gakuin University | ||||||||
著者名 |
武内, 恵美子
× 武内, 恵美子
|
|||||||
著者名(英) |
Emiko, Takenouchi
× Emiko, Takenouchi
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究は、江戸時代の上方歌舞伎における長唄の歴史的変遷と長唄演奏者(囃子方)の組織形態を役割番付から解明する試みである。江戸時代に発行された上方役割番付約4500点をデータベース化し、その動向を統計分析した。さらにそこから主要演奏者(囃子方)を抽出し、彼らの活動状況からグループを検出した上で社会的ネットワーク分析を行った。その結果、長唄は江戸中期以降、上方でその勢力を拡大し、幕末には上方歌舞伎の主要な音楽の一一種になっていたことが判明した。また演奏者(囃子方)には格によるグループが存在し、基本的にそのグループ内での共演関係を示すが、後期になると同門グループの結束が強くなり、格を超えて同門グループでの共演を示す例も見られた。また、演奏者(囃子方)グループは長唄の発展に伴って初期型、中期型、後期型に分けることができ、上方独自の発展を遂げたことが解明できた。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this study, I attempted to analyze the history and structure of Nagauta music from Kabuki casts programs. In so doing, I examined a database which I have made from approximately 4500 Kabuki casts programs of the Kyoto-Osaka area in the Edo period. From this database, I sampled some leading Nagauta players, and investigated their social networks based on their actual performances. As a result, I found that Nagauta music expanded in the Kyoto-Osaka area from the middle of Edo period onward; in other words, Nagauta music was one of the major music in the area until the end of Edo period. The analysis of the data also shows that there had been several groups of players according to their rank, and most of the performances were done by players from the same group in the middle of Edo period. However, as the unity of clans of players was tightened in the later period, there were a number of performances by the players of the same clan, not of the same group based on a rank. Moreover, this study illustrates that groups of Nagauta players can be classified into three types depending on its periods, and that Nagauta in the;;Kyoto-Osaka area has developed in its own way, quite differently from other areas. | |||||||
書誌情報 |
じんもんこん2004論文集 巻 2004, p. 43-50, 発行日 2004-12-09 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |