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アイテム
将棋プレーヤーの棋力の違いによる読みの広さと深さ
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/58598
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/5859809eb69bf-afdf-4b00-b475-6c56f88519d5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2002 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2002-03-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 将棋プレーヤーの棋力の違いによる読みの広さと深さ | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Search depth and width of shogi players with different playing strengths | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
電気通信大学情報工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
はこだて未来大学システム情報科学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
佐賀大学知能情報システム学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science, University of Electro - Communications | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Media Architecture, Future University - Hakodate | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Science, Saga University | ||||||||
著者名 |
伊藤, 毅志
× 伊藤, 毅志
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著者名(英) |
Takeshi, Ito
× Takeshi, Ito
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 将棋の次の一手を決めるとき、人間はどのように読みを進め、指し手を決定していくのだろうか?本研究では、アマチュア初級者からプロ棋士までの棋力の違う被験者に対して同じ問題を与え、特にその読みの広さと深さを発話データから調べ、比較した。その結果、上級者ほど深く読むことがわかった。また、中級者(アマチュア初段前後)が一番広く読むことが示され、上級者になるほど、狭く深く読むことが可能になることが示唆された。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | When deciding the next move in game positions, how do human players search the position and make the final decision about which move to play? In this paper, a number of shogi positions are given to subjects ranging in playing strength from beginner to top professional. Specifically, the width and depth of the search of each subject were analyzed using verbal protocol analysis. From the results, it could be concluded that stronger players search deeper. It was also shown that intermediate players (about 1-dan amateur) search the widest. With improving playing strength, it becomes possible to narrow the width of the search. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11362144 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告ゲーム情報学(GI) 巻 2002, 号 27(2001-GI-007), p. 41-47, 発行日 2002-03-15 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |