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アイテム
将棋熟達者の発話にみる思考と認知
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/58543
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/585430aee0259-4e3d-4bb9-8d7c-75bc8c8b33c3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2004 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2004-06-18 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 将棋熟達者の発話にみる思考と認知 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | The thought and cognition on the verbal data of Shogi experts | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
電気通信大学情報工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
はこだて未来大学システム情報科学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science, The University of Electro - Communications | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Media Architecture, Future University - Hakodate | ||||||||
著者名 |
伊藤, 毅志
× 伊藤, 毅志
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著者名(英) |
Takeshi, Ito
× Takeshi, Ito
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 将棋の熟達者は、どのように将棋を捉えているのだろうか?我々は、これまで、将棋を題材にして、伝統的な認知科学的手法で研究を行ってきた。その結果、棋力の違う被験者間で、認知的な違いが明らかになってきた。しかし、熟達者が具体的にどのようにその卓越したパフォーマンスを示すことができるのかは不明な点が多い。本研究では、将棋トッププロ棋士である羽生善治氏に対して行ったインタビューの発話データから、将棋の熟達者の思考過程、認知過程、学習過程について新しい知見を得ることができた。本稿では、その詳細について述べる。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | How does the expert player recognize Shogi? We have so far researched by the traditional cognitive science method on the theme of Shogi. As the result, the cognitive difference has become clear among the subjects from whom Shogi skill is different. However, it isn’t clear how an expert player can show the advanced performance concretely. In this research, we could acquire some new knowledge about the thinking process, a cognitive process, and a learning process of the expert player of Shogi from the verbal data of the interview held to Mr. Yoshiharu Habu who is a top professional player of Shogi. We give the details in this paper. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11362144 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告ゲーム情報学(GI) 巻 2004, 号 64(2004-GI-012), p. 9-15, 発行日 2004-06-18 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |