@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00009985, author = {小峯, 一晃 and 澤畠, 康仁 and 浦谷則好 and 吉田, 征彦 and 石川, 浩一 and 井上, 友幸 and Kazuteru, Komine and Yasuhito, Sawahata and Noriyoshi, Uratani and Yukihiko, Yoshida and Kouichi, Ishikawa and Tomoyuki, Inoue}, issue = {3}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Mar}, note = {デジタル放送用受信機の操作性向上をめざした少ボタン型のユーザ・インタフェースを試作し,その性能を評価するためのユーザビリティ評価実験を行った.試作機の設計にあたっては,これまでに行ってきたデジタル放送に関する種々のユーザビリティ評価実験から得られた所要条件に従い,初期利用時の習熟効果を高めるために効果的な,心理的障壁の低下,視線移動の抑制,表示・操作方法の一貫性を設計方針とした.高齢者24 名,若年者26 名を対象にした実験では,市販されている受信機のユーザ・インタフェースを比較の対象とした.実験で得られたSD 法による印象評価を主成分分析した結果,総合的な使いやすさを示す「機能性」および見た目の印象を示す「デザイン性」などの軸が抽出された.主成分得点を比較した結果では,試作機は,両軸ともに市販機より高い評価が得られ,特に高齢者が「デザイン性」を評価していることが明らかになった.さらに,視線移動を分析した結果,試作機では手元のリモコンを見ている時間的な割合,頻度とも市販機に比べて有意に低くなっていることが確認された.これらの結果から,リモコンのボタンを少なくしたことによる心理的な効果,および視線移動への効果が検証され,試作機に適用した設計方針の有効性を確認した., We prototyped an easy-to-use user interface for digital broadcasting receivers. Two design strategies – to lower psychological barrier in initial stage of usage, and to avoid looking down at a remote control – were adopted in the design process based on the result of usability tests that we made. In order to evaluate the effectiveness of these design strategies, we conducted experiments by using the semantic differential method. We extracted two major components – “Functionality” and “Appearance” – from the principal component analysis. There were significant differences in the each component score between the prototype remote control and a conventional one that had many buttons. It was also clear that the elderly participants rate a high value on “Appearance” of the prototype remote. Moreover, the analysis of the operation logs showed that the frequency and the duration of looking down at a remote control were significantly suppressed when using the prototype. These results indicate the effectiveness of our design methodology to develop an easy-to-use user interface.}, pages = {1085--1096}, title = {デジタル放送受信機用ユーザ・インタフェースの試作と評価}, volume = {48}, year = {2007} }