@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00009969, author = {原田, 隆宏 and 越塚, 誠一 and Takahiro, Harada and Seiichi, Koshizuka}, issue = {4}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Apr}, note = {本論文では流体の運動をシミュレーションするための粒子法の1 つであるSPH における壁境界計算モデルの改良手法を提案する.一般的に粒子法では壁境界を粒子として表して計算するが,本手法では壁境界を粒子で表現せず,壁境界にポリゴンモデルを用いる.本手法では壁粒子を用いないため,粒子解像度を高くすることがなく壁境界を正確に表すことができる.粒子法においては壁粒子の占める粒子数が総粒子数に占める割合が大きいが,本手法では壁粒子を生成する必要がないため,壁粒子を用いて同数の流体粒子を用いた計算をした場合と比較すると大幅に粒子数を削減することができる.また本論文では計算粒子群から生成した壁に触れている流体の表面を滑らかに描画する手法も提案する., In this paper, we propose an improved calculation model of wall boundary computation in Smoothed Particle Hydrodynamics, a particle method for computer simulation of fluid motion. Although particle methods calculate a wall boundary with particle representation generally, our method uses polygons themself as a wall boundary. Since our method does not need wall particles, the wall boundary can be represented precisely without increase of particle resolution. The proportion of the wall particle number in the total particle number is high in particle methods which use wall particles as a wall boundary. Because our method does not need wall particles, it can reduce the total particle number drastically. We also propose a visualization method which can make smooth fluid surface contacting with a wall boundary.}, pages = {1838--1846}, title = {SPHにおける壁境界計算手法の改良}, volume = {48}, year = {2007} }