ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. グループウェアとネットワークサービスワークショップ
  4. 2004

遠隔協調学習における学習プロセス分析と支援システムの検討

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/99639
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/99639
666f2276-b078-4925-a1c6-ac47911aa140
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GNWS2004016.pdf IPSJ-GNWS2004016.pdf (1.5 MB)
Copyright (c) 2004 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2004-11-04
タイトル
タイトル 遠隔協調学習における学習プロセス分析と支援システムの検討
タイトル
言語 en
タイトル Activity-aware semantic chat system based on a study of learning process in distance collaborative learning
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
東京電機大学大学院理工学研究科情報システム工学専攻
著者所属
東京電機大学大学院理工学研究科情報システム工学専攻
著者所属
東京電機大学大学院理工学研究科情報システム工学専攻
著者所属
筑波大学大学院図書館情報メディア研究科
著者所属
東京電機大学大学院理工学研究科情報システム工学専攻
著者所属(英)
en
Graduate School of Science and Engineering,Tokyo Denki University
著者所属(英)
en
Graduate School of Science and Engineering,Tokyo Denki University
著者所属(英)
en
Graduate School of Science and Engineering,Tokyo Denki University
著者所属(英)
en
Graduate School of Library,Information and Media Studies,University of Tsukuba
著者所属(英)
en
Graduate School of Science and Engineering,Tokyo Denki University
著者名 三島, 雄一郎 高柳, 俊多 高橋, 稔哉 井上, 智雄 小泉, 寿男

× 三島, 雄一郎 高柳, 俊多 高橋, 稔哉 井上, 智雄 小泉, 寿男

三島, 雄一郎
高柳, 俊多
高橋, 稔哉
井上, 智雄
小泉, 寿男

Search repository
著者名(英) Yuichiro, Mishima Shunta, Takayanagi Toshiya, Takahashi Tomo'o, Inoue Hisao, Koizumi

× Yuichiro, Mishima Shunta, Takayanagi Toshiya, Takahashi Tomo'o, Inoue Hisao, Koizumi

en Yuichiro, Mishima
Shunta, Takayanagi
Toshiya, Takahashi
Tomo'o, Inoue
Hisao, Koizumi

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿では,チャットシステムと情報共同編集システムである Wiki とを用いた遠隔協調学習の実践をもとに,その学習プロセスの分析と,分析結果に基づいて開発した新しいチャットシステムについて述べる.従来の遠隔協調学習支援研究にはチャットシステムを用いて議論だけを対象としたものが多いが,協調学習は一般に議論だけで行われるものではなく,共同作業が伴うことも多い.本研究はその点に着目し,議論の支援にチャットを,作業の支援に Wiki を用いた実践を行った.そして,議論と作業の総体としての協調学習がどのように展開されるかを調査した.その結果,議論には意味タグの付与が効果的であること,議論と作業には時間的なずれが生じること,遠隔協調学習における学習者アウェアネスの問題が明らかになった.分析結果をもとに議論と作業の状況を同時に把握できる Activity Aware なセマンティックチャットシステムを開発した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper presents a study of learning process in a distance collaborative learning environment with a chat system and a Web-based collaborative editor Wiki, followed by a brief description of a new chat system based on the study. Unlike the typical studies of distance collaborative learning that focused on discussion, collaborative learning in general often involves collaborative work, which has been focused on in this research. Collaborative learning as a combination of discussion and collaborative work was investigated, which revealed: 1) Use of semantic tags in a chat discussion is useful. 2) There is a time lag between discussion and work. 3) Awareness of other learners is problematic in distance collaborative learning. Based on the investigation, an activity-aware semantic chat system that indicates both discussion and work has been developed.
書誌情報 ワークショップ2004 (GN Workshop 2004) 論文集

巻 2004, p. 81-86, 発行日 2004-11-04
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-21 11:58:21.153720
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3