@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00098963, author = {新田, 幸司 and 大坐畠, 智 and 加藤, 聰彦 and Koji, Nitta and Satoshi, Ohzahata and Toshihiko, Kato}, issue = {30}, month = {Mar}, note = {ネットワークエミュレーションでは,実システムから送信されるパケットを実時間以内に処理し,通信相手に届ける必要がある.処理の高速化のため分散・並列処理が可能なエミュレータが開発されてきた分散ネットワークエミュレータ EMANE では,各端末の無線エミュレーションを独立した論理プロセス (LP) として分割し,並列に実行できる.一方で,単一でエミュレーションを行った場合と同じ結果を得るため,LP 同士で影響のあるイベントの実行時に同期が必要となる.EMANE の無線 LAN エミュレーションでは,端末同士で影響のあるフレーム衝突や MAC 層の再送のイベントを非同期で実行するため,エミュレーション結果が端末間で矛盾する.本稿では,端末同士のエミュレーション結果の矛盾を改善する方式の提案・評価およびエミュレーション環境のスケーラピリテイ評価を行う., In emulation environment, packets have to be delivered from sender to receiver in real-time. For a scalable emulation, distributed and parallel emulators have been developed. In distributed emulator EMANE, emulation is divided into Logical Processes(LPs), and each LP can process in parallel. To obtain the same result as performing emulation with sequential processing synchronization is needed among LPs. In WLAN emulation with EMANE, the both of the MAC-Layer retransmission times and the collision events cannot be synchronized among terminals (LPs), contradiction occur among LPs. In this paper, we propose a method to correct a cause-and-effect relationship among terminals for the collision and the retransmission times in MAC. We evaluate the proposed method and constructed environments scalability in the emulation.}, title = {無線分散ネットワークエミュレーション環境における1ホップ隣接端末間の因果関係改善方式}, year = {2014} }