@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00098394, author = {中, 雅生 and 津田, 康晴 and 岡村, 阿里沙 and 兼宗, 進 and Masao, Naka and Yasuharu, Tsuda and Arisa, Okamura and Susumu, Kanemune}, issue = {3}, month = {Feb}, note = {コンピュータサイエンスアンプラグドは、カードや天びんなどのコンピュータ以外の教具を使うことで、情報科学の諸概念を小学生から理解できるように工夫された教育手法である。今回我々は絵カードを用いたゲームを通して平均情報量の概念を学習できる教育教材を作成した。その内容を紹介し、小学生向けの科学イベントで利用した結果を報告する。, CS Unplugged is a collection of learning activities that can teach computer science through games using such a card. We improved the 5th activity about information entropy by picture cards. In this paper, we will introduce the activity, and the result of experiment for elementary school children.}, title = {絵カードを用いた情報量学習のためのCSアンプラグド教材の提案}, year = {2014} }