@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00098343,
 author = {北脇, 知己 and Tomoki, Kitawaki},
 issue = {1},
 journal = {情報処理学会論文誌},
 month = {Jan},
 note = {本研究では研究室配属問題に関して,学生の成績に依存する指数関数型の重み関数を用いた,新しい研究室配属方法を提案する.この方法は,成績上位の学生には成績を優先させて配属しつつ,成績下位の学生には配属希望を最適化した配属を行って,2つの配属方法を切り替える方法である.数値シミュレーション計算により,提案した研究室配属方法が重み関数のパラメータを変化させるだけで,配属方法を任意の成績順位で切り替えられることを示した.この研究室配属方法はe-learningなどの情報処理技術を用いた教育支援システムとの親和性が高く,今後の実用化が期待される., In present study, I propose a new assignment method using an exponential weight function that depends on a student's scholastic ranking concerning laboratory assignment problems. Numerical simulations were used to show that this assignment method enables switching between assignments in the order of scholastic ranking for higher-ranking students and in the order that optimizes the desired ranking for lower-ranking students. This method is easy to implement in an educational support system, such as an e-learning system.},
 pages = {85--90},
 title = {新しい研究室配属方法の提案(成績順位と配属希望を切替え可能な配属方法)},
 volume = {55},
 year = {2014}
}