ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(ジャーナル)
  2. Vol.55
  3. No.1

プロジェクトマネジメント教育のためのエージェントを導入したロールプレイ演習の提案

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/98338
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/98338
92e05a5b-c7bf-4e1e-ac05-49bfbbea3375
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-JNL5501004.pdf IPSJ-JNL5501004.pdf (2.5 MB)
Copyright (c) 2014 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Journal(1)
公開日 2014-01-15
タイトル
タイトル プロジェクトマネジメント教育のためのエージェントを導入したロールプレイ演習の提案
タイトル
言語 en
タイトル A Proposal for Project Management Education Using Role-play Training with Agents
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [特集:教育とコンピュータ] プロジェクトマネジメント教育,オンライングループワーク,ロールプレイ演習,ソフトウェアエージェント
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
東京工科大学
著者所属
東京工科大学
著者所属
湘北短期大学
著者所属
NTTデータ先端技術株式会社
著者所属(英)
en
Tokyo University of Technology
著者所属(英)
en
Tokyo University of Technology
著者所属(英)
en
Shohoku College
著者所属(英)
en
NTT DATA INTELLILINK CORPORATION
著者名 中村, 太一 丸山, 広 高嶋, 章雄 三部, 靖夫

× 中村, 太一 丸山, 広 高嶋, 章雄 三部, 靖夫

中村, 太一
丸山, 広
高嶋, 章雄
三部, 靖夫

Search repository
著者名(英) Taichi, Nakamura Hiroshi, Maruyama Akio, Takashima Yasuo, Sambe

× Taichi, Nakamura Hiroshi, Maruyama Akio, Takashima Yasuo, Sambe

en Taichi, Nakamura
Hiroshi, Maruyama
Akio, Takashima
Yasuo, Sambe

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 プロジェクトマネジメント教育には,ロールプレイ演習が有効である.本稿では,学習者が仮想プロジェクトの中のステークホルダの役になりきりロールプレイ演習に集中し,当事者意識を持って問題解決にあたり,時機を逃さず情報共有を促進させ,また情報を提供するソフトウェアエージェントと連携したロールプレイ演習を提案する.提案するロールプレイ演習のログデータの分析結果から,学習者の行動を促進させるエージェントの発言が,学習者に与えた影響度は0.7であり,エージェントの発言が,教師が期待する行動を学習者が行う効果があるといえる.また,学習者が期待に沿った行動をしているか定量的に評価した結果,エージェントを用いたロールプレイ演習を行った学習者が,エージェントの支援がない学習者に比べ,74%以上評価が向上し,提案方法の有効性が確認できた.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Role-play training is an effective method of teaching project management. This paper proposes a role-play training methodology that involves the use of a software agent. The agent provides guidance on how to proceed with a role-play training session, and enables the learner to immerse himself/herself in playing the assigned role and share information with other participants in a hypothetical project to solve a given problem. The analysis of the log data gathered in role-play training sessions shows that the rate at which the agent's statements successfully encourage the learners to take action is 0.7. The agent's support enables the learners to take the optimal action in 74% of the cases where they were unable to take the optimal action without the agent's support. These results prove the effectiveness of the proposed method.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00116647
書誌情報 情報処理学会論文誌

巻 55, 号 1, p. 25-33, 発行日 2014-01-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7764
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-21 12:30:01.087942
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3