@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00098336, author = {長瀧, 寛之 and 中野, 由章 and 野部, 緑 and 兼宗, 進 and Hiroyuki, Nagataki and Yoshiaki, Nakano and Midori, Nobe and Susumu, Kanemune}, issue = {1}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Jan}, note = {リレーショナルデータベースに対する問合せ処理を,ウェブブラウザ上から対話的に操作できるオンライン学習教材sAccessを開発した.特徴として,射影,選択,結合などリレーショナルデータベースの基本操作に1対1対応した操作体系や,それらの処理の前後のデータテーブルを画面上で確認しながら処理を進められる点があげられる.本論文では,主に高校の共通教科「情報」などの非情報系の学習者を対象とした情報教育において,データベース学習で必要になる要件を検討し,提案するsAccessの設計と実装について説明を行う.そのうえで,従来授業などでデータベース学習に用いられてきたツールとの比較を行うことで,sAccessの利点と課題について議論する., In this paper we propose “sAccess”, a web-based tool for database education. It focuses on database learning activity in general education. By using sAccess, students can study the basic concepts of relational operations of some tables, such as projection, selection, and join. Students can see the source table and result table of the operation. In this paper we will show the requirements of tools for database education in general education, explain the design and implementation of sAccess and discuss the advantage of sAccess through the experiments.}, pages = {2--15}, title = {データベース操作の学習が可能なオンライン学習教材の提案}, volume = {55}, year = {2014} }