@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00097765, author = {野村, 恭彦 and 筧, 大日朗 and NOMURA, Takahiko and KAKEI, Dainichiro}, issue = {2}, journal = {情報処理}, month = {Jan}, note = {サービスシステムのデザインは,サービスそのもののデザインのみならず,そのサービスを取り囲む多様なステークホルダーの社会的行動をデザインすることを意味する.既存の枠組みでは解決できなくなった複雑な問題に対し,多様なステークホルダーを招き入れ,アイディアと社会的ムーブメントを同時に生み出すフューチャーセッション・アプローチは,この目的にきわめて合致した手法である.欧州で広がったフューチャーセンター,日本で広がりつつあるフューチャーセッションの最先端動向を鳥瞰し,よりよいサービスシステムのデザインを行うための洞察を示す., Service systems should be designed as a whole system including social activities of diverse stakeholders as well as a good solution for some needs. Future Session approaches generate ideas and also social movement through a dialoguing session to solve complex problems which could not be solved in the existing system. This article describes the overview of new trend of Future Centers in Europe and Future Sessions in Japan to get insights for human-centric service system design.}, pages = {148--154}, title = {システム科学・情報学から見たこれからのサービスサイエンス:4.サービスシステムをデザインするフューチャーセッション・アプローチ}, volume = {55}, year = {2014} }