@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00097666, author = {瀧澤, 武信 and Takizawa, Takenobu}, book = {ゲームプログラミングワークショップ2007論文集}, issue = {12}, month = {Nov}, note = {コンピュータ将棋協会では1990年からコンピュータ将棋選手権を主催してきている.第17回世界コンピュータ将棋選手権は2007年5月3日から5日まで行われ,40チームの参加があった.この選手権では予選が1次予選と2次予選の2段階あり,最終日に決勝が行われた.2007年の選手権では,2次予選シードのうち1チームが不参加となったためシードされた15チームと1次予選からの進出9チームのうち5チームが決勝に進出する2次予選が行われたが,通常はシード16チームと1次予選からの進出8チームである.ここでは16+8の方式で用いられる対戦組み合わせシステムについて,次回採用が予定されているスイス式システムを含め,いくつかの対戦方式の評価を行ったので,それを報告する., The Computer Shogi Association has managed the computer shogi championships since 1990. It has used Swiss pairing system from the third championship. From the sixth championship, it has used the preliminary-and-final style, and from the eighth, the preliminary contest was divided into two. In the 17th World Computer Shogi Championship, the preliminary stage was divided into two. The top 9 teams of the first preliminary contest joined the 15 second preliminary contest seeded teams, although usually 8 teams from the first preliminary contest and 16 seeded teams in the second preliminary contest. There were 9 Swiss style games in the second preliminary contest. The top 5 teams proceeded to the final. The purpose of the second preliminary contest is to select good teams that might win or be a runner-up in the final. Here, the system has been analyzed using 8 qualified and 16 seeded teams. In this paper, the author discusses the Swiss pairing algorithms and how to evaluate a pairing method.}, pages = {116--119}, publisher = {情報処理学会}, title = {世界コンピュータ将棋選手権における対戦組み合わせシステムの有効性(6)}, volume = {2007}, year = {2007} }