@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00097617, author = {長嶋, 淳 and 橋本, 剛 and 橋本, 隼一 and Nagashima, Jun and Hashimoto, Jun’ichi and Hashimoto, Tsuyoshi}, book = {ゲームプログラミングワークショップ2006論文集}, month = {Nov}, note = {端攻めを苦手としていることは,改善が必要なコンピュータ将棋の弱点の1つである.本研究では,局面情報から端攻めの可能性を判定し,可能性の高い局面において重点的に端攻めの手を読ませることで,この問題に取り組む.多数の棋譜を分析して得られた条件をもとに将棋プログラムTACOS へ端攻めルーチンを実装し,評価を行なった.その結果,実装前と比較してTACOSは多くの局面で端攻めを行なえるようになった., Many computer shogi programs are poor at the edge attacks and are required to improve this weak point. In this paper, we try to estimate the timing of edge attacks from the board position. Using this estimation, a program can extend its search for edge attacks. We implement this estimation and search extension to our shogi program TACOS. Experimental result shows that TACOS execute a number of edge attacks grater than the previous version. can try edge attacks more often than that before.}, pages = {1--8}, publisher = {情報処理学会}, title = {将棋における端攻めタイミングの認識}, volume = {2006}, year = {2006} }