WEKO3
アイテム
形成的評価を支援する可視化ツールの開発-Moodleの小テストモジュールを活用して-
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/96524
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/965243f8a2353-e5c2-4e7d-b1c5-53ad2c880a90
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-12-07 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 形成的評価を支援する可視化ツールの開発-Moodleの小テストモジュールを活用して- | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Graphical Tool for Formative Assessment with the Moodle Quiz Module | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
山口大学大学情報機構メディア基盤センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
山口大学大学院医学系研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
山口大学大学情報機構メディア基盤センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
山口大学名誉教授 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
山口大学大学情報機構メディア基盤センター/山口大学大学院理工学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Media and Information Technology Center, Yamaguchi University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Medicine, Yamaguchi University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Media and Information Technology Center, Yamaguchi University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Emeritus Professor at Yamaguchi University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Media and Information Technology Center, Yamaguchi University / Graduate School of Science and Engineering, Yamaguchi University | ||||||||
著者名 |
小柏, 香穂理
× 小柏, 香穂理
|
|||||||
著者名(英) |
Kahori, Ogashiwa
× Kahori, Ogashiwa
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Moodle の小テストモジュールを活用して,形成的評価を支援するための可視化ツールを開発したので報告する.このツールは,小テストの評点を使ってクラスタ分析を行い,分類された各クラスタの平均点を折れ線グラフとして表示するものである.この折れ線グラフを見ることによって,教師は学生の誤りパターンの種類 (クラスタの数に相当する) や,各クラスタの得点傾向 (例えば,問題 1 が高得点で問題 2 が低得点であるなど) を把握することができる.このように一目で学習状況を把握することは,毎回の授業で行う形成的評価を支援する 1 つのツールになりうる可能性がある. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this paper, we present a graphical tool that we have developed for the visualization of quiz results in Moodle; it is intended to assist in effective formative assessment. This tool helps to conduct cluster analysis and displays the results in the form of a line graph. In traditional classes, students attempt quizzes, and in each case, the teachers will, using formative assessment, analyze the quiz results and subsequently use the knowledge thus gained to improve their teaching. Although this approach is highly effective, it substantially increases the workload of a teacher. The graphical tool developed on Moodle enables a teacher to form views on a student's comprehension of the material covered, by visualizing the quiz results. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12496725 | |||||||
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE) 巻 2013-CLE-11, 号 22, p. 1-4, 発行日 2013-12-07 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |